Apsurdima naše birokracije nema kraja, a o najnovijemu posvjedočio nam je otac djeteta koje je 100-postotni invalid (podaci poznati redakciji).
Naime, on je od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture zatražiu invalidske smart karticu za vozilo kojim svakodnevno vozi svoje dijete. Sa spomenutom je karticom, inače, moguće ostvariti dvije pogodnosti – pravo na oslobađanje plaćanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta i cestarine te smanjenje troška registracije vozila u stanicama za tehnički pregled.
Čitatelj se, međutim, prenerazio kad je čuo da njegovo dijete, koje zbog dobi i, naravno, dijagnoze nije sposobno upravljati vozilom, mora biti registrirano kao vlasnik automobila ako želi dobiti smart karticu!?
– Odmah mi se to učinilo suludim – kako će moje dijete, kojemu sam ja i skrbnik, plaćati sutra porez na vozilo?! Ne razmišljamo o prodaji vozila, no pitao sam ih što ako do toga dođe jer moje dijete se ne zna potpisati... Objasnili su mi da ću u tom slučaju morati tražiti nekakvu potvrdu, odnosno pristanak od Centra za socijalnu skrb. Da ne povjeruješ – govori nam čitate
U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture potvrđuju kako je spomenuto pravilo doista na snazi sukladno Pravilniku o postupku i načinu ostvarivanja prava na oslobađanje plaćanja godišnje naknade za uporabu javnih cesta i cestarine.
Objašnjavaju i kako pravo na smart karticu, odnosno oslobađanje plaćanja cestarine za uporabu autocesta, imaju samo oni s najvećom invalidnošću, odnosno oni s nesposobnošću donjih ekstremiteta od 80 posto i više, invalidne osobe kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 posto, kao i ratni vojni invalidi iz Domovinskog rata sa 100-postotnim tjelesnim oštećenjem.
– Pravilo da dijete bude evidentirano kao vlasnik vozila uvedeno je zato da bi se mogle spriječiti eventualne malverzacije, odnosno zloupotrebe te smart kartice budući da smo njezine korisnike lako povezivali s osobama u registru invalidnih osoba. Tijekom nekoliko posljednjih godina uočili smo, ipak, da primjena takvog pravila izaziva konkretne probleme u praksi, na koje je upozorio i vaš čitatelj. Stoga smo prije 15 dana kontaktirali sa svim županijskim upraama za ceste i formirali radnu skupinu koja će raditi na izradi novog pravilnika. Do konca lipnja vjerojatno će biti donesen, no dotad će vrijediti propis koji je na snazi posljednjih sedam godina, pa roditelje molim za strpljenje – kaže Tomislav Židov, stručni suradnik u Upravi za cestovnu i željezničku infrastrukturu u Ministarstvu prometa.
Prema njegovim riječima, najvjerojatnije će se ići na model da vlasnik vozila na koje glasi smart kartica bude jedan ili oba roditelja, odnosno skrbnika invalidne osobe. Njome će se moći koristiti jedino kad je s njima u vozilu, kao putnik, invalidna osoba.
I na taj način, objašnjava nam Tomislav Židov, planira se spriječiti zloupotreba invalidske smart kartice budući da su u Ministarstvu prometa otkrili kako su se njome koristili i oni koji to definitivno nisu smjeli.
Manja naknada
Prigodom registracije vozila u stanicama za tehnički pregled, osoba s invaliditetom ostvaruje pravo na oslobađanje plaćanja godišnje naknade. Naime, iznos računa za registraciju umanjuje se invalidnim osobama za iznos spomenute naknade, koji se, pak, utvrđuje prema radnom obujmu motora automobila, objašnjavaju u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.