Zar je rad nastavnika koji postižu izvrsne rezultate sa svojim učenicima, a ne rade na EU projektima, manje vrijedan? Što je s onima koji su odgojili generacije učenike i doveli ih do medalja na domaćim natjecanjima i međunarodnim olimpijadama znanja?
Nagraditi, i to na zakonskoj osnovi, isključivo one koji rade na EU projektima, ponižavajuće je za sve koji godinama provode jednakovrijedne projekte u svojim školama, a da za to nisu nagrađeni čak niti bodom za napredovanje. Ministrice, ne bacajte prašinu u oči javnosti da je ovo povećanje plaće nastavnicima, jer nije!
Iako u osnovi hvalevrijedan, prijedlog ministrice obrazovanja i znanosti Blaženke Divjak i njezina tima da se zakonski omogući povećanje plaće od čak 30 posto svim radnicima školskih ustanova za rad na EU projektima, umjesto pljeska, u javnoj je raspravi o izmjenama Zakona o odgoju i obrazovanju dobio uglavnom prst dolje i niz kritika poput onih s početka teksta. Sudeći prema zamjerkama sudionika, a ako izuzmemo one koji su se uključili šaljući istu "šprancu" kritičkog teksta, među 154 komentara na ovaj prijedlog nema ni jednog do kraja pozitivnog.
Podsjetimo, u želji da nagradi vrijedan rad nastavnika koji su svojim školama osigurali europski novac, Ministarstvo obrazovanja je u sklopu izmjena Zakona o odgoju i obrazovanju predložilo da ubuduće svaki radnik školske ustanove za obavljanje poslova na EU projektu za vrijeme trajanja tog posla ostvaruje plaću uvećanu za 30 posto. Osim toga, predlaže se da mu se istodobno umanje ukupne tjedne obveze u trajanju koje odgovara radnom vremenu na poslovima projekta i to na način da se srazmjerno umanje svi oblici rada.
Iako pozdravljaju ideju da se nastavnicima napokon odlučilo negdje povećati ionako mizerne plaće, zajedničko pitanje i ravnatelja i nastavnika i uključenih institucija moglo bi se sažeti: je li ispravno da polazna točka u stimulaciji nastavnika bude baš rad na europskim projektima? Kritične prema ovom prijedlogu čak su i škole koje redovito provode EU projekte, poput Srednje škole Stjepana Sulimanca iz Pitomače kraj Virovitice, koja se uključila u e-savjetovanje uz primjedbu da osnovna uloga škola nije pisanje i sudjelovanje na EU projektima, nego odgoj i obrazovanje učenika. Nije normalno, poručuju iz te škole, da se rad na EU projektima nagrađuje više nego rezultati postignuti u obrazovanju učenika.
- Često vidimo kako se učenici i nastavnici, pa i naše škole, vraćaju s državnih i međunarodnih natjecanja s vrijednim nagradama iza kojih stoji ogroman rad i trud, a ništa im nije plaćeno. Ti ljudi često sami svojim novcem kupuju literaturu, ostaju s učenicima nakon nastave, a nitko živ ne prepoznaje njihov dodatni angažman. Problem našeg sustava obrazovanja jest što su i najbolji i najlošiji nastavnici jednako plaćeni. Zar smo još uvijek u socijalističkom sustavu? – pita Josip Ivoš, ravnatelj te pitomačke srednje škole koja je iz EU fondova dosad povukla 7,5 milijuna kuna. Škola ruši mitove o nekvalitetnom strukovnom obrazovanju u nas, njezini učenici, koji se školuju za prodavače, kuhare, konobare, agroturističke tehničare, cvjećare, poljoprivredne gospodarstvenike i drugo, sami uzgajaju ekološko voće i povrće, proizvode i prodaju vino i pjenušac, vode restoran, a sve što zarade ponovno ulože u školu. Škola sama piše projekte, međutim, kako kaže ravnatelj Ivoš, “to je naš plan B, naš entuzijazam i naše slobodno vrijeme”.
- To nije naš osnovni posao, nego odgoj i obrazovanje učenika, što radimo iz sveg srca. Moramo naći načina nagraditi izvrsnost, a to je za početak moguće kroz mjerljive rezultate – poziva taj uspješni ravnatelj čija škola ima i konkretan prijedlog: nastavnicima mentorima učenika ili ekipa koji na (među)županijskim ili regionalnim natjecanjima osvoje neko od prva tri mjesta plaću treba uvećati jednokratno za 30 posto u mjesecu kada je rezultat postignut, mentorima osvajača prvih triju mjesta na državnim natjecanjima to uvećanje treba biti 50 posto, a na međunarodnim natjecanjima sto posto.
Negativnu ocjenu ministričinu prijedlogu nagrađivanja isključivo prosvjetara koji rade na EU projektima dali su i brojni učitelji, a Sanja Bilač, učiteljica u OŠ Spinut u Splitu, jedna od rijetkih učiteljica razredne nastave s doktoratom znanosti, ironično predlaže:
- Možda je bolje postaviti vrtuljke u školska dvorišta pa da učitelji naplaćuju vožnje i tako ostvare bolju zaradu. I još ukinimo ekonomske fakultete, jer što će nam stručnjaci pisati projekte! Sramotno je kakvu politiku vode političari i u koji kontekst dovode struku i profesiju.
Divjak: Tako potičemo izvrsnost
Ministrica Blaženka Divjak u više je navrata branila prijedlog 30-postotnog uvećanja plaća radnicima školskih ustanova koji dobivaju EU projekte, naglašavajući kako se upravo na ovaj način potiče izvrsnost. Na skupu osnovnoškolskih ravnatelja u Bolu na Braču krajem listopada, podsjetimo, istaknula je da je ovo velika inicijativa kako bi učitelji i radnici u školama koji povuku sredstva EU fondova za opremanje škola, edukaciju nastavnika i bolje uvjete za učenike to povećanje dobili kao nagradu, a ne da rade kao volonteri. Novac za njih, istaknula je, ne bi dodatno opteretio proračun jer će se novac osigurati upravo iz EU fondova. U Ministarstvu trenutačno sortiraju komentare pristigle u javnu raspravu, a hoće li na kraju ovaj prijedlog 'preživjeti' i u kojem obliku, trebalo bi biti jasnije za dva do tri tjedna kada će vjerojatno biti poznata završna verzija izmijenjenog zakona.
Što je s nastavnicima čiji se učenici vraćaju s važnih natjecanja s nagradama? Ti ljudi često svojim novcem kupuju literaturu, ostaju s učenicima nakon nastave, a nitko živ ne prepoznaje njihov angažman
Josip Ivoš, ravnatelj Srednje škole Stjepana Sulimanca, Pitomača
Možda je bolje postaviti vrtuljke u školska dvorišta pa da učitelji naplaćuju vožnje i tako ostvare bolju zaradu. I još ukinimo ekonomske fakultete, jer što će nam stručnjaci pisati projekte!
Sanja Bilač, učiteljica u OŠ 'Spinut', Split
Ministarstvo predlaže da svaki školski radnik za poslove na EU projektu za vrijeme trajanja tog posla ostvaruje plaću uvećanu za 30 posto, uz umanjenje ostalih tjednih obveza