Uprava Zrakoplovno-tehničkog centra još je jednom prekršila obećanje i jučer Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu nisu predana tri protupožarna aviona koja su kod njih na servisu. Riječ je o jednom kanaderu i dva Air Tractora. Za jedan Air Tractor rok za završetak radova pomaknut je već treći put. Prema obećanjima Uprave trebao je biti završen još 15. srpnja, pa je odgođeno za četiri dana, ali je rok za predaju sada ponovo pomaknut, piše Jutarnji list.
Tako će usred protupožarne sezone zračne protupožarne snage i dalje požare gasiti sa samo četiri kanadera i tri Air Tractora. Još jedan Air Tractor već je više od mjesec dana u Zadru nakon što je imao tvrdo slijetanje te su mu oštećeni plovci. Uprava ZTC-a tvrdi kako ne mogu primiti avion jer im ne stane u hangar. No, naši izvori tvrde kako to nije točno, već je problem što još uvijek nisu pripremljeni plovci za montažu koji se nalaze u ZTC-u pa je ovo tek izgovor.
Naši sugovornici tvrde kako takva situacija uopće ne čudi s obzirom na to da je u ovom trenutku oko 15 mehaničara na godišnjem, a da stvar bude još bizarnija, Uprava na godišnji odmor tjera i voditelja za protupožarne zrakoplove, njegova zamjenika i još dva mehaničara za kanader iako se oni tome protive.
Osim toga dva su mehaničara otišla na bolovanje kako bi otišli raditi u tvrtke za popravak aviona u Austriju i Njemačku. Jedan od njih od druge polovice srpnja radi u austrijskoj tvrtki Urbe Aero GmbH za popravak aviona. Jutarnji list posjeduje fotografije na kojima se vidi da taj djelatnik ZTC-a radi u toj tvornici dok je službeno na bolovanju. Prema našim informacijama još uvijek je u Austriji. U ZTC-u je posljednjih godina uobičajena praksa da mehaničari po nekoliko mjeseci odu na rad u Švedsku, Njemačku ili Austriju dok su ovdje službeno na bolovanju ili imaju plaćene slobodne dane.
Ostavka
Kako neslužbeno saznajemo, uprava tvrtke kojoj je na čelu Zdravko Klanac ima informacije da neki od mehaničara odlaze raditi u inozemstvo u vrijeme glavnih radova na avionima, ali se pravdaju kako su za sve krivi sindikati i braniteljske udruge koji štite te radnike i da oni tu ne mogu ništa. Da stvar bude gora, Uprava tvrtke je, kako saznajemo, odlučila isplatiti od 500 do 2000 kuna nagrade mehaničarima i dijelu ostalog osoblja za dobro obavljen posao na protupožarnim avionima. Novčanu nagradu, kako saznajemo, dobit će oko 90 zaposlenih, a među njima su i oni koji su na godišnjem odmoru i bolovanju.
Zbog lošeg stanja s održavanjem protupožarnih aviona predsjednik Republike i javnost prozivaju ministra obrane Marija Banožića, iako on nad ZTC-om nema nikakve ovlasti. Ministarstvo obrane je vlasnik aviona i naručitelj servisa i nema ingerencije nad ZTC-om. Zrakoplovno-tehnički centar trgovačko je društvo pod ingerencijom Centra za restrukturiranje i prodaju. Ravnatelj Centra Milan Plećaš predsjednik je Skupštine društva, a dvoje djelatnika Centra je u Nadzornom odboru ZTC-a.
U tom Nadzornom odboru nedavno je zamjenik predsjednice umirovljeni general Josip Štimac podnio ostavku nezadovoljan njegovim radom i stanjem u tvrtki. Iako u tvrtki vlada kaos, a protupožarne snage usred sezone nemaju dovoljno aviona za gašenje požara, ravnatelj CERP-a o cijeloj situaciji se ni jednom nije oglasio niti je posjetio ZTC da provjeri zašto radovi kasne. Prema našim informacijama on je čak zadovoljan radom Uprave jer bilježe pozitivne financijske rezultate.
Prodaja imovine
No, sugovornici nas upozoravaju kako ti rezultati nisu postignuti zahvaljujući ugovorenim poslovima, već prodajom imovine. Tako je ZTC krajem prošle godine Rusiji za oko tri milijuna eura prodao 22 motora za helikoptere, a Centru za vozila Hrvatska u najam je dana pista na više godina za nekoliko milijuna kuna. Kako saznajemo, planira se i prodaja zemljišta ZTC-a u Kurilovcu i Pirovcu. Istovremeno ZTC 95 posto poslova radi za Ministarstvo obrane, a poslove u inozemstvu redovito gubi. Tako su izgubili posao održavanja aviona Air Tractor za Makedoniju, kao i već gotovo dogovoren posao u Egiptu vrijedan oko 300 milijuna kuna.
Uprava tvrtke nedavno je za kašnjenje remonta i servisa aviona optužila proizvođača aviona, tvrtku Viking, te isticala probleme u nabavci dijelova. No, kako saznajemo, nakon nedavnog iznenadnog posjeta ministra obrane ZTC-u kada usred radnog vremena u hangaru nije zatekao ni jednog radnika, dijelovi za avione odjednom su počeli dolaziti u hangar.
Pojedini naši sugovornici smatraju kako je rješenje problema u ovoj tvrtki pronalazak strateškog partnera ili da Vlada donese odluku kojom bi ZTC bio ponovo proglašen državnom tvrtkom od strateškog interesa pod okriljem MORH-a.