S akontacijskim uplatnicama za struju Hrvatske elektroprivrede stalno problemi...
Ili rate dolaze dvostruko veće zbog informatičke greške (što je bio slučaj prije dva mjeseca op.a.) ili u HEP-u debelo kasne s njihovim slanjem. Dio korisnika HEP-ove univerzalne usluge još uvijek, naime, čeka uplatnice za iduće obračunsko razdoblje, ono od svibnja do studenog. Budući da je datum dospijeća za uplate uobičajeno 20. u mjesecu, kupci se pribojavaju kako će, ni krivi ni dužni, morati plaćati još i zatezne kamate zbog kašnjenja.
Čak i da davatelj usluge prolongira plaćanje rate za svibanj, one za lipanj sasvim sigurno neće, pa potrošačima dođe na isto. Uz to, većina će ih vjerojatno morati podmiriti razliku između plaćene i potrošene struje u prethodnom obračunskom razdoblju budući da je od 1. rujna prošle godine povećana naknada za obnovljive izvore energije, čime su računi domaćinstvima narasli za otprilike 10 posto. Kupci koji su ostali vjerni HEP-u iščekuju, stoga, da vide koliko će im kućnog budžeta "pojesti" struja, no u poštanskim sandučićima uplatnica - nema.
Kao glavni razlog za kašnjenje, u HEP-u ponovno navode osnivanje tvrtke HEP Elektra, odnosno razdvajanje djelatnosti opskrbe i distribucije. Elektra je, međutim, osnovana prije više od godinu i pol dana. Iz HEP-a navode kako to jest istina, ali da je cijeli proces praktično završen, ustvari, krajem 2017. godine "potpunim informatičkim razdvajanjem dvaju društava".
- Podsjećamo kako je do poslovnog i informatičkog razdvajanja opskrbne djelatnosti od djelatnosti distribucije električne energije došlo u sklopu zakonski propisanog razdvajanja tih djelatnosti. HEP Elektra i HEP ODS tako od 18. prosinca 2017. godine koriste različite aplikacije te se podaci s operatorom razmjenjuju tržišnim porukama, kao što to čine i drugi opskrbljivači električnom energijom. Treba naglasiti kako je jedna od posljedica izdvajanja djelatnosti, a pogotovo informatičkog razdvajanja, nešto kasnija dostava računa u odnosu na do sada uobičajene termine (oko pet radnih dana). Napominjemo kako su zbog spomenute promjene datumi dospijeća prilagođeni takvom načinu izdavanja računa, kao i da se na kasnije plaćanje akontacijske rate u odnosu na naznačeni datum dospijeća ne obračunavaju kamate - poručuju iz HEP-a i dodaju kako je HEP Elektra, nakon što je od HEP ODS-a zaprimila obračunske podatke za područje Splita, započela s tiskanjem i otpremom računa.
Do sada je obrađeno i otpremljeno oko 134.000 računa s datumom izrade 12. svibnja 2018. godine, a jučer je, navodno, otpremljeno još 15.500 računa. Svi imaju datume dospijeća 20 dana od dana izrade (na prvima je naveden 28. svibnja, a na drugima 4. lipnja op.a.).
- Stvarno je komično da se nakon dvije godine od osnivanja firme žale na porođajne muke... Taj posao opskrbe koji obavlja HEP Elektra je toliko jednostavan da mi nije jasno u čemu je problem - oni, dakle, imaju obvezu sastaviti račun, izdati ga i naplatiti. Jedina teškoća koja je realna jest velik broj kupaca, negdje oko dva milijuna korisnika HEP-ove univerzalne usluge. Prema saznanjima kojima raspolažem, sustav je uredno funkcionirao dok je račune izdavao HEP ODS. Ljudi se čak žale kako telefonom ne uspijevaju uputiti prigovor, a da im na mailove nitko ne odgovara. Dakle, u pitanju je potpuna dezorganizacija za koju nitko ne odgovara dok, s druge strane, kupcu koji na vrijeme ne plati račun promptno stiže opomena - kaže Nenad Kurtović, stručnjak za kupoprodaju električne energije.
Pojmovnik - tko što radi
- Problem je što ni sami HEP-ovi korisnici ne znaju što radi koja tvrtka unutar HEP grupe i nije im jasno zašto im sad račune šalje "neka" Elektra. U svakom slučaju, HEP ODS je vlasnik brojila, distributer energije i tvrtka koja više nema doticaja s kunama. HEP Elektra, s druge strane, izdaje i naplaćuje račune, odnosno zadužena je za opskrbu. HEPI je, također, zadužen za opskrbu u okviru univerzalne usluge, ali po tržišnim uvjetima - objašnjava Nenad Kurtović.