StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetlažni intervjui

Je li i vama stigao poziv slavnih Hrvata da se brzo obogatite? 'Tko god stoji iza toga radi to vrlo pametno. Kvaka je u tome da uplatite 1800 kuna'

Piše Filip Pavić/novac.hr
9. siječnja 2020. - 13:55

Posljednjih mjesec dana korisnici iz Hrvatske na društvenim su mrežama i portalima bombardirani oglasima s likom domaćeg poduzetnika i predsjednika Uprave Atlantic Grupe Emila Tedeschija koji u lažnom intervjuu otkriva kako se obogatio na kriptovalutama te poziva sve da učine isto.

Ukratko, ako nesmotreni korisnik klikne na plaćeni oglas s Tedeschijevim intervjuom dolazi na web-stranicu koja imitira medijski portal, a u lažnom članku Emil Tedeschi “otkriva” da je do svojeg bogatstva došao korištenjem platforme Bitcoin. Ta platforma, očigledno lažna, šarena i s prevelikim slovima, koristi umjetnu inteligenciju, kako stoji u tekstu, a za korisnika kupuje i prodaje kriptovalute bez da on mora išta raditi. Kvaka je u tome da korisnik mora, da bi mogao početi trgovati, uplatiti minimalno 1800 kuna. U tekstu koji obiluje lažnim svjedočanstvima o bogaćenju i lažnim komentarima, stoje i detaljne upute kako se na Bitcoin Pro prijaviti i kako uplatiti novac, piše novac.hr.

Prilagodba zabranama

Iz Atlantica su još prije tjedan dana reagirali priopćenjem da je riječ o “lažnom intervjuu s izmišljenim sadržajem” te su pozvali čitatelje i korisnike da ne nasjedaju na prevaru. Također, rekli su da surađuju s Googleom i Facebookom na zaustavljanju širenja tih lažnih objava, a cijeli su slučaj prijavili i policiji. Širenje, međutim, nisu uspjeli spriječiti, a iz tvrtke su nam odgovorili da tkogod iza toga stoji to radi vrlo pametno i cijelo vrijeme se prilagođava zabranama.

- Naši IT stručnjaci rade na uklanjanju tog sadržaja sa stručnjacima iz Googlea i Facebooka koji dosta sporo reagiraju. Blokiranje korisničkog računa odnosno oglasa po prijavi nije se pokazalo učinkovitim, jer su oglasi vezani za određene korisničke račune pa i kad sporne račune Google i Facebook deaktivira, prevaranti oglas nastavljaju distribuirati pomoću novog korisničkog računa - objasnili su nam iz Atlantica.

Policija je, kako neslužbeno doznajemo, zaprimila prijavu Atlantic Grupe i postupak je u tijeku. Točan broj ljudi koji je zasad nasjeo na pametnu prevaru nismo uspjeli doznati, ali policija ohrabruje da im se svi prevareni jave.

No, Tedeschi nije jedina žrtva: kao glavni akteri takvih lažnih intervjua pojavljuju se i nogometaš Luka Modrić, glumica Zrinka Cvitešić i pjevač Luka Nižetić. Klikanjem na te plaćene oglase stiže se na lažne web stranice postojećih dnevnih i tjednih novina u Hrvatskoj, a svi oni tvrde u tim tekstovima da su se obogatili na kriptovalutama. Ono što prosječne korisnike posebno iznenađuje jest da se ovdje - iako je nedvojbeno riječ o lažnim intervjuima s poznatim osobama - radi o sasvim legitimnoj stvari.

Zaobilaze detekciju

- Nije to zabranjeno, vrlo čest je slučaj da imate lažnu stranicu, čak i s lažnim komentarima, ali Facebook ne ide dublje u provjeru od provjere je li sve u skladu s njihovim propozicijama. Razlog je jasan, nije ih posebno briga jer se tu radi o plaćenim oglasima - rekao nam je Lucijan Carić, stručnjak za sigurnost.

Dodaje da su ovi konkretni oglasi s Tedeschijem zapravo siva zona, ali su smišljeni tako da zaobilaze učinkovitu detekciju. Naime, sve je napravljeno u grafici. Osim kolažne slike koja prikazuje portret čelnika Atlantica, a iza njega najčešće kuće, avione i jahte koji sugeriraju bogatstvo, bombastični naslovi su također stavljeni na sliku, a ne upisani ispod nje - “Prilika za Hrvate koju podržava Emil”, “Tajna Emila Tedeschija”, “Konačno je otkrio kako pomoći hrvatskom narodu”.

Budući da algoritmi Facebooka lakše detektiraju tekst, na taj se način može umaknuti detekciji i produljiti prisutnost oglasa na društvenim mrežama. Na naše pitanje tko je tu target skupina, Carić odgovara da prevaranti nemaju velikog obzira prema demografiji te da ciljaju na one koji su dovoljno naivni i pohlepni da na to nasjednu. Oni koji su jednom kliknuli na taj plaćeni oglas, bilo na Facebooku ili na portalima gdje su se prikazivali kao Google Ads, potvrdili su da se sada tih oglasa ne mogu riješiti.

Osim poznatih javnih osoba, prevaranti pokušavaju korisniku sigurnost uliti i izrazito patetičnim “istinitim svjedočanstvima”. Tako u članku svoje iskustvo dijeli i izvjesni Antonio Baković koji je zaradom na platformi svojem bratu kupio novi Ferrari. Na ulaganje se, dobrovoljno riskirajući svoj novac i štiteći svoje čitatelje od prevare, odlučio i urednik imaginarnog portala Značajno Benjamin Radetić koji je u dva dana zaradio 38.000 kuna, a svoj je novac, usprkos tehnološkom dosegu, dobio na adresu na - pazi sad - papirnatom čeku.

Tko iza toga stoji, zasad je teško doznati. Budući da je jedan dio teksta na lažnoj web stranici ostavljen na češkom jeziku (možda je greškom ostao nepreveden) ohrabrilo je to teorije da je riječ o stranoj skupini prevaranata koja, jednostavno, prevodi na strane jezike isti model prevare. Same web stranice također nisu od osobite koristi jer, iako je sadržaj zapravo cijelo vrijeme isti, klik na plaćeni oglas korisnika će uvijek odvesti na drugu web stranicu. Među ostalima, tu je stranica aliqbal727.com s koje je članak u međuvremenu uklonjen, ali je u web shopu još uvijek dostupna knjiga Petera Fiska “Marketinški genij”, opet s likom Tedeschija na koricama, a prodaje se za 185 kuna, piše novac.hr

22. studeni 2024 00:56