Premda su svi već u niskom startu za "Black Friday" iliti "Crni petak", u sklopu kojeg će trgovine danas nuditi prave, izdašne popuste, oni koji nemaju straha od online šopinga kupuju naveliko već od ove srijede.
Naime, trgovci koji nude svoju robu preko interneta ovu su svjetsku šoping atrakciju u posljednjih nekoliko godina pomaknuli s vikenda na sredinu tjedna. Budući da se odjeća, obuća, tehnika i druga roba nude na sniženju od 30 do vrtoglavih 70 posto, kupci već danima bjesomučno klikaju da ugrabe željeni artikl, toliko da se stranice pojedinih web-trgovina "smrzavaju" ili "ruše".
Problem je, međutim, što u tom mahnitom šopingiranju ne gledaju jesu li na originalnoj stranici određenog brenda, pa nasjedaju na online ponude u okviru lažnih oglasa koji se plasiraju ponajprije na društvenim mrežama – Facebooku, Twitteru, Instagramu... Lažnim trgovcima ostavljaju svoje osobne podatke, uključujući i one strogo povjerljive s bankovne kartice, koje potom prevaranti s interneta koriste u drugim transakcijama.
Udarni vikend
Spomenute su zloupotrebe evidentirali i u Hrvatskoj udruzi banaka (HUB) i prije udarnog vikenda alarmirali su javnost. Poručuju kako ne žele sugerirati ljudima da prestanu kupovati na web-šopovima, nego ih samo natjerati da obrate pozornost na ono što im se u oglasu nudi kako bi izbjegli krađu osobnih podataka.
– Zbog porasta prijevara i znatno većeg broja lažnih web-oglasa uoči ovogodišnjeg svjetskog šoping-vikenda "Black Friday", Hrvatska udruga banaka i njezine članice – izdavatelji kartica – još jednom upozoravaju svoje korisnike da provjere vjerodostojnost oglasa koji pozivaju na iznimno povoljnu online kupnju, ali ih pritom izlažu zloupotrebi i neovlaštenom uzimanju osobnih podataka.
Naime, na stranicama društvenih mreža pojavljuju se oglasi koji zlonamjerno upućuju potencijalne kupce na navodno povoljnu kupnju različite brendirane robe (obuće, odjeće i drugih predmeta) s natpisima "HOT SALE", "80% OFF", "Discount Sale" i slično. Otvaranjem poveznice na takvim oglasima od korisnika se traži unos osobnih podataka za registraciju, a nakon odabira plaćanja otvara se stranica s početnim slovima "http", umjesto "https". Riječ je o lažnim stranicama koje služe za prikupljanje i krađu osobnih podataka i podataka o kartici, a robu za koju misle da su je naručili kupci ne dobivaju. Na taj način lopovi mogu ukradene podatke korisnika koristiti za plaćanje na drugim internetskim trgovinama, pri čemu prevareni tek naknadno uočavaju da su njihovi računi terećeni za transakcije koje oni uopće nisu izvršili – objašnjavaju u HUB-u.
Kupce ovim putem upozoravaju da pri kupnji na internetu obavezno sami upisuju web-adresu prodajnog mjesta, odnosno da nikad do nje ne dolaze preko poveznica (linkova) sa stranica društvenih mreža ili preko sličnih poruka.
– Prije unošenja podataka o kartici provjerite ima li internetska adresa na početku sličicu neotključanog lokota i počinje li s "https", a potom klikom na sličicu lokota otkrijte pripada li URL adresa prodajnome mjestu. Na taj način izbjeći ćete troškove za transakcije koje sami niste obavili – ističu u Hrvatskoj udruzi banaka.
Pratite transakcije
Dragocjene informacije kupcima daje i Iskra Maras, pravna savjetnica u splitskom Savjetovalištu za zaštitu potrošača.
– Da bi se izbjegle opasnosti od krađe identiteta ili podataka s kartica, najbolje je koristiti prepaid karticu koja ima ograničena sredstva na računu i s kojom ne možete ući u minus, a ne daje podatke o korisniku ni o drugim vašim karticama. Posebno povjerljiv podatak je broj kartice i sigurnosni kod na njezinoj poleđini. Prilikom plaćanja zatvorite sve "prozore" osim onoga na kojem provodite plaćanje. Preporuka je i zaštititi računalo antivirusnim programima. Pratite svoje transakcije – odmah nakon primitka pregledajte potvrde o narudžbi, sve obavijesti o uplatama preko kreditnih kartica, kao i o bankovnim transakcijama, kako biste bili sigurni da su vam naplaćene samo one koje su doista i učinjene. U slučaju nepravilnosti odmah obavijestite banku, izdavatelja kartice – sugerira Iskra Maras.
Ovako je sigurno
Osam savjeta
- Sami upisujte web-adresu prodajnog mjesta, odnosno nikad do nje nemojte dolaziti preko poveznica (linkova) sa stranica društvenih mreža.
- Prije unošenja podataka o kartici provjerite ima li internetska adresa na početku sličicu neotključanog lokota i počinje li s "https".
- Klikom na sličicu lokota otkrijte pripada li ta URL adresa prodajnome mjestu.
- Koristite prepaid karticu, koja ima ograničena sredstva na računu i s kojom ne možete ući u minus.
- Posebno povjerljive podatke – broj kartice i sigurnosni kod na njezinoj poleđini – čuvajte samo za sebe, odnosno nemojte ih otkrivati prilikom kupnje.
- Prilikom plaćanja zatvorite sve "prozore" osim onoga na kojem provodite plaćanje.
- Zaštitite računalo antivirusnim programima.
- Pratite svoje transakcije, a u slučaju nepravilnosti odmah obavijestite banku – izdavatelja kartice.
Ukidanje barijera
Idućeg Božića pravi online popusti
Dosad su Hrvati, kao građani novije države članice EU-a, često bili preusmjeravani sa stranica s kojih su željeli kupovati ili im kupovanje nije bilo omogućeno (odnosno bilo je odbijeno). S novom Direktivom o geoblokiranju to se mijenja, što znači da ćemo moći kupovati online iz bilo koje države i na originalnim stranicama, a da nas se ne preusmjerava na lokalne stranice sa sličnim proizvodima i drukčijim cijenama, najčešće višim.
Spomenuta Direktiva stupa na snagu u roku od devet mjeseci od objave u Službenom glasniku Europske unije. Prema toj računici, Hrvati će nesmetano moći kupovati oko Božića iduće godine.
Ukidanje barijera odnosi se samo na fizičke proizvode, a servisi za čitanje e-knjiga ili streaming glazbe možda će biti uključeni u zakon u iduće dvije godine.