Kupiti novi ili rabljeni automobil? To je česta dilema kada se kupuje automobil. Jedni vole nove automobile jer s njima ide i garancija od tri do sedam godina, dok drugi navode da nikad ne bi kupili novi automobil jer mu samo u godinu dana cijena zna pasti između 15 i 30 posto, ovisno o marki automobila.
A u sljedećih pet godina za većinu marki automobila se cijena prepolovi. Daljnjim protokom vremena automobili gube na cijeni i do 75 posto od prvotne vrijednosti.
Prema prošlogodišnjoj analizi web oglasnika Njuškalo, automobili iz 2006., 2007. i 2008. godine na cijeni su izgubili oko 75 posto vrijednosti. No, ima automobila koji itekako drže cijenu, pa primjerice po istraživanju navedenog oglasnika Golf star godinu dana gubi samo 12 posto od svoje prvotne cijene, a isti automobil star 5 godina gubi 42 posto cijene. Dakle u trećoj ili četvrtoj godini Golf izgubi cijene koliko neki automobili izgube čim iziđu iz salona.
Kupujte 'benzinca'
Poznatog prometnog i auto stručnjaka Željka Marušića upitali smo bi li on prije uzeo rabljeni ili novi automobil.
- Definitivno rabljeni, ali prije kupnje napravio bih pravu malu istragu kako bih bio siguran što kupujem. Ne bih kupovao nasumce preko oglasa, nego radije od neke provjerene i ugledne autokuće. Naime, oni i kad uvoze rabljene automobile dobro ih provjere jer se ne žele suočiti s negativno intoniranim tekstovima u novinama i mogućim tužbama. Preporučujem da se kupi "atmosferski benzinac" jer u pravilu dolaze s manje kilometara, rizici kvarova su manji, a popravci jeftiniji. Dizelaši u principu više kilometara prolaze prije nego se prodaju, a održavanje takvih automobila je neusporedivo skuplje. Ako ste našli dobar automobil preko oglasnika i želite baš taj kupiti, onda je prva stvar koju morate dobro provjeriti - kilometraža. Poznat mi je slučaj jednog čovjeka koji je kupio BMW na kojemu je bila zabilježena kilometraža od 250 tisuća kilometara, ali nakon provjere u ovlaštenom servisu automobil je ustvari prošao 750 tisuća kilometara! - kaže Marušić, kojega smo upitali je li komplicirano i skupo promijeniti kilometražu na softweru automobila.
- Nije. Danas se za 30 do 50 eura može namjestiti kilometraža od kriminalaca do kojih prodavatelji lako dolaze i na taj prljav način povećavaju vrijednost rabljenog vozila. Nažalost, svaki treći automobil koji se prodaje preko oglasnika ima namještenu kilometražu i to je najveća zamka - odgovara Marušić, navodeći na koje stvari još treba pripaziti pri kupnji vozila.
- Trebate dobro pregledati automobil jer ako su mu volan, mjenjač i papučice izlizane, e taj auto sigurno nije prošao 50.000 km. Također, bolje je kupiti rabljeni automobil koji ima poneki friž nego onaj svježe opituran koji možda nešto i krije - kaže Marušić.
'Vječni' BMW
Sudski vještak za promet i vozila Siniša Bacalja navodi da bi on također za sebe uvijek najprije kupio rabljeno vozilo.
- Svjestan sam činjenice da se jako često namještaju kilometri, ali to mi nekad i nije važno ako kupujem BMW koji ima motore koji mogu jako puno prijeći bez većih problema. Najbitnije mi je da je motor očuvan i redovno servisiran. Ja na oko odmah vidim što na autu ne valja, ali ljudima koji nisu tako upućeni obavezno savjetujem da pri kupnji rabljenog sa sobom povedu stručnu osobu ili da auto odvezu kod pouzdanog automehaničara ili ovlašteni servis - kaže Bacalja, dok također sudski vještak za promet i vozila Jakov Bakić nam pak kaže da bi ipak uzeo novi automobil jer želi znati što kupuje.
- Rabljeni bih kupio ako bih točno znao tko ga je vozio i kako ga je održavao, te je li poštivao servisne intervale. U protivnom, novo je moj prvi izbor jer je previše nejasnoća oko uvoza i prodaje rabljenih vozila - kaže Bakić.
Stanice za tehnički pregled
No, što ako se ipak odlučite za rabljeni? E onda ga je najbolje uzeti od nekog provjerenog ili na preporuku. A ako pak uzimate preko oglasnika od privatnih osoba morate se dati, kako je naveo i Željko Marušić, u pravu istragu da biste bili sigurni da ćete za svoj novac zaista i dobiti ono što vam je ponuđeno u oglasu. Prva stvar koju trebate napraviti je zatražiti servisnu knjižicu, usporediti kilometraže u servisnim intervalima s podacima o kilometraži koja stoji u automobilu. Prijeđeni broj kilometara provjerite obavezno i u stanici za tehnički pregled.
- Trebate doći s važećom prometnom dozvolom od automobila koji želite kupiti i ponijeti svoju osobnu iskaznicu. Provjera vas zapada 26 kuna - rekla nam je ljubazna gospođa iz splitskog Centra za vozila Hrvatske - STP Croatia.
Inače, podaci o kilometraži u stanicama za tehnički pregled se prate od 2006. godine. No, ni to nije 100-postotna garancija, posebice ako se radi o automobilima iz uvoza. S kilometražom se naveliko mulja jer, primjerice, ako netko spusti kilometražu na automobilu za 50.000 do 100.000 km, onda će automobil prodati po desetke tisuća kuna višoj cijeni.
Platite provjeru u servisu
Nakon provjere kilometraže automobil odvezite kod pouzdanog mehaničara ili, još bolje, u ovlašteni servis. Primjerice, hrvatski zastupnici BMW-a taj pregled naplaćuju 500 kuna, drugi servisi i mehaničari naplaćuju između 200 i 300 kuna. Za pregled se morate naručiti. Ako kupujete skuplji automobil, onda ga odvezite i kod limara da vidi je li auto bio karamboliran.
Kada automobil prodaje prvi vlasnik, on drži i veću cijenu. Stoga zamolite vlasnika automobila da s vama ode do MUP-a kako bi se provjerilo koliko je zaista automobil promijenio vlasnika. Ako je sve u redu s automobilom, prodavatelj se ne bi trebao buniti. Tražite od vlasnika vozila neki račun ili drugi pisani dokaz da je on zaista prvi vlasnik.
I sada, ako je sve to u redu i vlasnik automobila, kao i automobil, su prošli test, dolazimo do kupnje. Međutim, ni slučajno ne uplaćujte novac prodavatelju automobila dok niste provjerili ima li kakav teret na pokretnini, primjerice ako nije do kraja isplaćen kredit. To možete provjeriti i i web stranicama Fine, ali vam je potreban broj šasije automobila. Ako kupite automobil koji je isplaćen recimo dopola, a vi niste pazili, onda vam ga banka ili autokuća mogu oduzeti. Zakon je na njihovoj strani te će vas uputiti da za prijevaru tužite prodavatelja. I sad, dok sud donese pravomoćnu presudu mogu proteći godine, pa i desetljeće.
Kupite testno vozilo
Ako vas je strah muljaže, možda biste trebali razmisliti o tome da kupite automobil od domaće autokuće, primjerice testno vozilo. Evo za primjer, Opel Moka koja je zapadala oko 200 tisuća kuna, s jedva nekoliko tisuća kilometara zapada oko 160 tisuća kuna. Priznat ćete, itekakva ušteda. Popularna Suzuki Vitara, koja zapada 140-150 tisuća kuna i koja je prošla 20-30 tisuća km, od autokuće se može pronaći i za 120 tisuća kuna. Također, automobile vraćaju i rent-a-car kuće, najčešće nakon jedne sezone, pa i o tome valja razmisliti.
- Ja ne bih kupovao vozilo iz rent-a-cara, jer ne mogu znati kako su ga vozili ti koji su iznajmili automobil. Auto se može uništiti i u jednoj vožnji, a ljudi kad dnevno plate 300 - 400 kuna za automobil i znaju da nije njihov, onda se iživljavaju. I sada, želite li kupiti automobil koji je u godinu dana vozilo 50, 100 i više ljudi? A što se tiče testnih modela i to može biti rizično, ali ipak je manje rizično od rent-a-car automobila - kaže Željko Marušić, dok Siniša Bacalja navodi da je kupnja testnih modela za njega povoljno i jako dobro rješenje jer ste praktički dobili novo vozilo s jako velikim popustom, te na njega imate i garanciju.
20 savjeta na što paziti pri kupnji rabljenog vozila iz oglasnika
1. Ako je stari auto svježe obojan i to pred prodaju, to može pobuditi sumnju da je doživio veći sudar, a možda se i krije hrđa.
2. Imajte na umu da je možda bolje kupiti automobil koji ima na sebi nekoliko vidljivih ogrebotina nego svježe obojano vozilo koje tko zna što krije.
3. Pogledajte jesu li stakla iz iste godine i od istog proizvođača. Ako su mijenjana, a vlasnik automobila vam to nije rekao, to je također znak da s autom nešto nije u redu.
4. Zamolite mehaničara da provoza automobil koji kupujete. Na taj način može provjeriti je li ABS u redu, zatim šaltanje u brzine, a ako prebacivanjem iz više u nižu brzinu izlazi tamni dim iz auspuha to znači da motor 'guta' previše ulja, što može ukazivati na to da nešto nije u redu s klipovima, prstenima i brtvilom za ulje. Provjerite kada je promijenjen zupčasti remen.
5. Pregled i vožnju obavite obavezno po sunčanom danu, jer po kiši i sumraku, a kamoli mraku, ne vidite stvarno stanje. Dok vozite automobil ne slušajte radio, koncentrirajte se samo na rad motora i zvukove koje proizvodi automobil.
6. Rabljeni automobil odvezite u ovlašteni servis i pitajte treba li što mijenjati i popravljati. Taj budući trošak bez puno razmišljanja odbijte od cijene za koju se prodaje automobil. Ako vlasnik odbije smanjiti iznos, onda se lijepo zahvalite i tražite novi automobil.
7. Ako je dim iz auspuha taman ili čak plav, to znači da je auto prošlo veliku kilometražu i nije realno da ima samo 50.000 km.
8. Dotrajalost motora će se vidjeti u ovlaštenom servisu, a svaki iole dobar mehaničar može osjetiti nemiran rad motora koji se događa zbog istrošenih dijelova motora.
9. Ako podignete haubu, a ispod nje se nalazi uglancan i opran motor, to može pobuditi sumnju da pušta ulje, što opet govori o dotrajalosti motora ili neodržavanju.
10. Uredno ispunjena servisna knjižica jako puno znači i znak je da je vlasnik vozila pazio i mazio svoj automobil.
11. Ako kupujete preko oglasnika, najbolje je kupiti od osobe koja je vlasnik automobila, a ne od preprodavača. Preprodavača ćete lako prepoznati po tome što kada ga nazovete i pitate da zovete u vezi automobila, on će reći "u vezi kojeg automobila". Dakle, ima ih više na svom privatnom lageru. Takve preprodavače u načelu izbjegavajte.
12. Dobro proučite i broj šasije, te da li se podudara s brojem na drugim mjestima u automobilu.
13. Sjednite u automobil, upalite ga i vozite po ravnoj cesti i pustite volan; ako jako naglo skreće u jednu stranu, to pobuđuje sumnju da je auto pretrpjelo sudar.
14. Obavezno potpišite ugovor i ovjerite ga kod javnog bilježnika.
15. Ispod farova ne smije biti para ni kondenzacije.
16. Provjerite istrošenost diskova.
17. Ako su felge nakon vožnje zagrijane, znači da je negdje došlo do trenja ili da auto ima problema s kočionim sustavom.
18. Ako je na jednoj strani hauba primjerice odvojena pola cm od susjednog dijela karoserije, a s druge strane taj razmak je dva cm, to već pobuđuje ozbiljnu sumnju da je auto udareno.
19. Dignite sve tepihe i pogledajte ima li auto hrđe u unutrašnjosti.
20. Prije same kupnje vozila od privatne osobe utvrdite koliko točno trebate platiti poreza i drugih troškova. Podatke o tome možete naći na stranici Centra za vozila Hrvatske i Poreznoj upravi.
Ovo je trenutna ponuda, tj. broj rabljenih vozila na Njuškalu:
Alfa Romeo - 379
Aston Martin - 2
Audi - 2433
Bentley - 6
BMW - 3127
Cadillac - 4
Chevrolet - 195
Citroën - 1367
Dacia - 134
Ferrari - 3
Fiat - 873
Ford - 1676
Honda - 290
Hyundai - 541
Infiniti - 28
Jaguar - 98
Jeep - 110
Kia - 418
Lada - 15
Lamborghini - 1
Land Rover - 130
Lexus - 28
Maserati - 14
Mazda - 629
Mercedes-Benz - 2590
MINI - 239
Mitsubishi - 177
Nissan - 489
Opel - 2602
Peugeot - 1954
Pontiac - 1
Porsche - 146
Renault - 2678
Rolls-Royce - 2
Rover - 14
Seat - 561
Smart - 503
Subaru - 62
Suzuki - 289
Škoda - 1.157
Tata - 1
Tesla - 2
Toyota - 561
Volvo - 450
VW - 5404
Yugo - 6
Zastava - 10
Što ako ipak kupac želi novi automobil?
- E onda bih se ja odlučio na sasvim bazni model, bez dodatne opreme. To je najbolja i najisplativija kupnja jer ako kupac kupuje previše dodatne opreme to mu neće puno pomoći kada bude prodavao automobil - kaže Marušić, kojega smo upitali je li bolje kupiti novo vozilo prvenstvo zbog garancije od tri do sedam godina.
- Slušajte, autokuće imaju svoju računicu. Garancija vrijedi ako ste auto održavali prvenstvo u njihovom servisu, čije su usluge daleko skuplje od drugih mehaničara. Tako da vi sami opet platite tu garanciju. Garancija jest neka vrsta sigurnosti, ali nemojte misliti da ste nešto dobili besplatno - kaže Marušić.