Ovi automobili koje smo svakodnevno viđali na cestama do prije nekih 30 godina zauvijek su nestali. Bili su pristupačni i robusni, ali i tehnički zastarjeli i kvarljivi, pa ipak, u komunističkim zemljama istoka Europe (Varšavskog pakta) bili su prečesto jedina opcija "radničkoj klasi".
Sovjetski, poljski, čehoslovački, istočnonjemački, rumunjski i jugoslavenski automobil (naša bivša država premda komunistička, politički je bila nesvrstana), bili su često tek lošije licencne replike modela zapadnih proizvođača. No, imali su dušu i zato ih se danas rado sjetimo... Generacije vozača, milijuni radnika se vozilo u njima jer drugo nisu imali i tim su, u usporedbi sa zapadnim automobilima, "poluproizvodima" rado davali nadimke i zbijali šale, no uvijek su se s druge strane tvrdoglavo u njih kleli.
Donosimo vam listu najpopularnijih modela automobila proizvedenih zemljama Istočnog bloka i bivše nam države Jugoslavije, kakvih je od kraja 1950-ih do početka devedesetih bilo mnogo i na našim cestama, no danas je sresti pokojeg od tih relikta povijesti na cesti pravi bingo - od istočnonjemačkog dvotaktnog Trabanta od duroplasta do ruske Volge koja je bila toliko rastrošna da joj je samo za paljenje trebalo nekoliko litara benzina, Moskviča, ili Polskog Fiata 125p...
Dakle, socijalistički istok Europe imao je svojih "aduta". Sovjetski Zaporožac, Moskvič, SMZ-ovi, GAZ-ovi i ZiL-ovi, istočni Nijemci naveliko su štancali Trabant 601 i Wartburg 353, a Česi cijelu paletu Škoda, Tatru 2-603 i trokotačni dvosjed Velorex 16, Jugoslaveni Fićek i Tristać, a Poljaci FSO Warszawu 223, Syrenu 104 I Polski Fiat 125p, Bugari svoj Pirin-Fiat 850, Bulgarrenault 8 i Bulgaralpine, Rumunji Daciju. Dobri preostali, kolekcionarski su primjerci ljubitelja...
Lada 1200 ‘Žiguli‘
Lada 1300 je nastala na osnovi Fiata 124 koji je 1969. godine proglašen Europskim autom godine, a u Rusiji se počela proizvoditi 1970. godine sve do 1988. U tom je razdoblju stekla status neuništivog automobila premda je realno bila dosta upitne kvalitete.
Škoda 1000 MB/ 100L ‘Hiljadu malih briga‘
U dvije generacije ovaj se Čehoslovački automobil kao 1000 MB proizvodio od 1964. do 1969. godine i od 1969. do 1977. kao Škoda 100. Ovaj su automobil u legendu iskovali motor i pogon smješteni straga, a danas su posebno na cijeni coupe izvedbe s kraja proizvodnje.
Moskvič 408 - 1500
Iznimno cijenjen automobil u zemljama Istočnog bloka imao je reputaciju malog tenka. Proizvodio se od 1976. do 1988, a kasnije je dobio motor od 75 KS što je krajem 70-ih bilo stvarno dobra brojka.
Wartburg 353
Wartburg 353 se proizvodio u Istočnoj Njemačkoj i to od 1975. do 1985. godine, a pokretao ga je 3-cilindarski dvotaktni benzinac karakterističnog zvuka koji je ispuštao plavičasti dim (kasnije je dobio moderan VW-ov benzinac). Zahvaljujući tomu narod se šalio na njegov račun: ‘Wartburg, 4 metra lima, 4 metra dima‘.
ZAZ 965-868A ‘Zaporožec‘
Zaporožec se proizvodio u tvornici ZAZ u Ukrajini (tadašnji SSSR). Prvi ZAZ 965 ušao je u proizvodnju 1960. godine tehnički baziran na Fiatu, a straga se nalazio zrakom hlađeni V4 motor od 23 KS. kasnije je više ličio na NSU Prinza pogonjen 1,2-litrenim benzincem od 42 KS. Najpoznatiji vlasnik danas: Vladimir Putin
GAZ-24 Volga
"Sovjetski Mercedes" ili GAZ-24 Volga u socijalizmu su vozili pripadnici višeg društvenog sloja. Volga je bila omiljen auto tajne službe KGB i socijalističke buržoazije i slovila je kao robusna i udobna. Proizvodila se od 1970. do 1992. godine.
Tatra 613
Ne spada u modelel "za raju" već za komunističke funkcionere tog doba i vrijedi ga spomenuti. Velik i luksuzan Čehoslovački automobil proizvodio se od 1974. do 1996. godine a dizajn je potpisivao talijanski Vignale. Straga smješten zrakom hlađeni 3,5-litreni V8 motor postizao je 170 KS (u posljednjoj izvedbi 200 KS), a mogao je potegnuti do 230 km/h! Dizajn je u njegovom životnom vijeku bio unaprjeđivan čak pet puta do pojave Tatre 700. Koristile su ga tajne službe i bogati partijski moćnici.
Polski Fiat 126p ‘Peglica‘
Popularna ‘Peglica‘ proizvodila se u Poljskoj po Fiatovoj licenci modela 126. Ovaj je automobilčić koji se od originala razlikovao jedino oznakom P u nazivom motorizirao je milijune Poljaka osamdesetih godina, a li i druge zemlje istoka Europe. Proizvodila se od 1973. do 2000. godine.
Trabant 601
Bio je istočnonjemački odgovor na Volkswagen: jeftin, nepodnošljivo spor i ozloglašeno nepouzdan i automobila koji je nadahnuo brojne viceve.
Oko 3 milijuna automobila napravljeno je od plastificiranog pamučnog otpada, nazvanog Duroplast. Prvo vozilo s tvorničkih je traka izašlo 7. studenoga 1957. godine, na četrdesetu obljetnicu Oktobarske revolucije, koju je DRNJ slavila zajedno sa svojim velikim bratom, Sovjetskim Savezom.
Trabantov dvotaktni motor mogao je plastičnog mališana potjerati do ‘čak‘ 90 km/h, a karakteristični zvuk motora jedan je od nepogrešivih znakova raspoznavanja ovog legendarnog automobila.
Polski Fiat 125p ‘Pezejac‘
Legendarni Pezejac bio je licencna izvedba Fiata 125 od kojeg se nije razlikovao dizajnom dok je mehanički bio jednak Fiatu 1300/1500 (kojeg je i Zastava proizvodila pod narodskim nazivom ‘Tristać‘). Prvo zamišljen za bogatiji sloj, kasnije je postao dostupniji svima. Proizvodio se od 1967. do 1991. godine.
Zastava 101 - ‘Stojadin‘
Omiljeni ‘Stojadin‘ pojavio se 1971. a proizvodio se u Crvenoj zastavi gotovo pa 40 godina u brojnim varijacijama. Za svoje je vrijeme predstavljao automobil moderne koncepcije - ‘sve sprijeda‘
Zastava 750 ‘Fićo‘
Legenda na četiri kotača i jedan od najvećih simbola Titove Jugoslavije proizvodio se u pogonima Crvene zastave od 1962., prvo kao kopija Fiata 600D. Kasnije je evoluirao u Zastavu 750 i 850 sve do 1985. godine.