Zakonska obveza vožnje po danu s upaljenim dnevnim ili kratkim svjetlima prestala je prelaskom na ljetno računanje vremena, i to od 31. ožujka 2019. kada su kazaljke na satovima pomaknute jedan sat unaprijed, s dva na tri sata ujutro.
Izuzetak su vlasnici skutera i motocikala koji čitavo vrijeme, radi bolje uočljivosti, moraju imati upaljena svjetla. U uvjetima slabe vidljivosti normalno bi bilo da i vozači ostalih vozila uključe svjetla.
Zahvaljujući prelasku na ljetno računanje vremena vlasnici starijih vozila moći će odahnuti jer neće morati razmišljati jesu li ugasili ili ne kratka svjetla nakon vožnje po danu koja su bila obvezna u zimskom razdoblju.
Ručno uključivanje i isključivanje kratkih svjetala, osim novčane kazne za vožnju s neupaljenim svjetlima zimi, nosi još jednu potencijalnu opasnost ljeti vezanu za akumulator automobila.
Naime, ako auto nema zvučni signal koji upozorava vozača prilikom napuštanja vozila da nije ugasio svjetla, može mu se dogoditi da kratka svjetla nakon noćne vožnje ostanu uključena duže vrijeme i da „iscrpe“ akumulator koji se, ovisno o starosti, neće moći ponovno napuniti, što će izazvati dodatni trošak.
Doduše, po noći je puno lakše primijetiti da su ostavljena upaljena kratka ili oborena svjetla, te će se pravovremenom intervencijom spasiti akumulator od „iscrpljivanja“.
Zbog ljetnog računanja vremena „odahnut“ će vlasnici starijih vozila koji nemaju ugrađena posebna dnevna svjetla koja se automatski uključuju pokretanjem motora automobila jer je novčana kazna za ovaj prekršaj u zimskom razdoblju bila 300 kuna.
Naime, našim cestama kreće se još dosta starih vozila čija je prosječna starost u Hrvatskoj dosegla granicu od gotovo 14 godina, a s obzirom na sve izraženiju tendenciju unosa rabljenih auta iz Europske unije, može se očekivati i još veće povećanje starosne dobi voznog parka u Hrvata.
Neuključivanjem kratkih ili oborenih svjetala u dnevnoj vožnji vlasnici automobila uštedjet će na potrošnji goriva. Doduše, radi se o vrlo malom iznosu koji gotovo pa da se u potpunosti može zanemariti.
Za vlasnike vozila koja imaju opciju automatskog reguliranja rada svjetala, odnosno uključivanja ili isključivanja, naša je preporuka da je najbolje prekidač postaviti na oznaku AUTO.
U tom slučaju automobil obavlja sve radnje sam. To znači da će tijekom dana biti upaljena dnevna svjetla, a spuštanjem mraka i ulaskom u doba slabije vidljivosti automatski će se upaliti kratka, odnosno oborena svjetla.
Prednost automatskog paljenja kratkih, odnosno oborenih svjetala dolazi do izražaja u vožnji na planinskim dionicama s puno tunela, kao što je slučaj i na brzoj cesti Solin – Klis. Ako automobil nema automatsku opciju paljenja kratkih svjetala, po noći treba isključiti dnevna svjetla i upaliti kratka, odnosno oborena svjetla.