Kad su Jake O‘Brien i njegova nova žena Robin ušli u terminal zračne luke u Grand Rapidsu, Michigan, pogledali su se u oči i Jake je rekao: "Jesi li spreman?" Robin je kimnula. Zatim je iz svoje torbice izvadila oveću omotnicu, otvorila je i naglas pročitala čestitku: "Portland, Maine", piše BBC.com.
Isprva je Jake osjetio šok. "Portland?" On je rekao. "Stvarno?"
Jake i Robin trebali su započeti svoj medeni mjesec i činilo se da će ga provesti u Maineu. Dok su planirali vjenčanje, nisu se mogli odlučiti gdje će na tradicionalni poslijebračni bijeg. Pročešljali su putopisne publikacije tražeći ideje. Onda je jednog dana Jake naišao na turističku agenciju Pack Up + Go koja se bavi “putovanjima iznenađenja”.
Ponekad nazvano "tajanstvenim odmorom", putovanje iznenađenja je upravo onako kako zvuči. Umjesto planiranja vlastitog putovanja, nekolicina putničkih agencija donijet će odluke, rezervirati i planirati umjesto vas – a zatim će vas iznenaditi odredištem kada stignete u zračnu luku.
Za Jakea i Robin to je bilo savršeno rješenje za njihovu paralizu u donošenja odluka: neka netko drugi planira umjesto njih. No dok su medeni mjeseci iznenađenja dugo bili stvar samo mladenaca, 2024. bi mogla biti godina u kojoj putovanja iznenađenja postaju glavni trend.
Booking.com nedavno je anketirao 27.000 putnika u 33 zemlje kako bi objavio svojih sedam predviđanja putovanja za 2024. Uz 52% anketiranih reklo je da "žele rezervirati putovanje iznenađenja na kojem je sve do odredišta nepoznato do dolaska", kompanija predviđa 2024. bit će godina "tragača za predajom".
"Ući u 2024. s planom da ne planiramo protivi se našoj često krutoj i preteško planiranoj dnevnoj rutini", rekao je Ryan Pearson, regionalni upravitelj Booking.com-a za Ujedinjeno Kraljevstvo i Irsku. "Za mnoge je spontanost odlaska na nepoznato odredište dovoljno uzbudljiva, a sve je u znaku novog iskustva i načina putovanja."
U posljednjem desetljeću pojavilo se sve više tvrtki za iznenadna putovanja. Uvijek se činilo da je planiranje odmora dio uzbuđenja putovanja, ali možda element misterije dovodi putnike u iskušenje da traže novi način da vide svijet.
Evo kako to općenito funkcionira: prvo odabirete paket cijene na temelju toga koliko daleko želite ići i koliko dana želite putovati. Zatim ispunjavate upitnik u kojem navodite svoja prošla putovanja, interese, sklonosti putovanjima, probleme s mobilnosti i ograničenja u prehrani. Tim internih istraživača tada počinje planirati vaše putovanje.
Otprilike tjedan dana prije vašeg polaska stiže vam e-pošta sa zagonetnim savjetima o tome kamo ste krenuli – poput vremenske prognoze – tako da znate što spakirati te kada i u koje vrijeme trebate stići u zračnu luku.
Zatim ćete nekoliko dana prije polaska poštom primiti pismo koje sadrži dvije stvari: manju omotnicu i pismo u kojem vam se izričito kaže da ne otvarate drugu omotnicu dok ne stignete u zračnu luku.
To je zato što druga omotnica sadrži vaše odredište iznenađenja, plus plan puta koji uključuje rezervacije restorana i prijedloge za muzeje, šetnje i druge atrakcije.
Lillian Rafson pokrenula je Pack Up + Go 2016. Bila je u Rigi, Latvija, kada je shvatila: putovala je tako daleko od svog rodnog grada Pittsburgha, ali nikada nije bila ni u Bostonu ili drugim obližnjim američkim gradovima. "Pittsburgh i drugi zanemareni američki gradovi imaju toliko toga za ponuditi", rekla je. "Želio sam poslati ljude na ta mjesta i također pomoći u podršci malim tvrtkama u tim gradovima."
Danas planira više od 20.000 iznenadnih putovanja diljem Sjedinjenih Država, a Rafson kaže da su rezervacije za njezina iznenadna putovanja porasle za 30% u 2023. u usporedbi s godinama prije pandemije.
Turoperator Black Tomato nudi razna planirana putovanja za klijente. Ali 2017. počeli su nuditi tajanstvena putovanja "Get Lost". Putnici mogu birati između pustinje, džungle i planine, a njihovo odredište otkrivaju u zračnoj luci bez navođenja drugih detalja. "Htjeli smo stvoriti putovanje u kojem će klijent živjeti u trenutku dok putuje", rekao je suosnivač Tom Marchant.
Kako je ovo putovanje, ponekad se mogu dogoditi neočekivane stvari. Marchant je poslao nekoliko klijenata na višednevno planinarenje u planinama Atlas u Maroku. Imali su svoje koordinate i satelitski telefon, a Black Tomato im je pripremio raskošnu hranu u kampu te večeri. Ali putnici su naišli na nomadsko beduinsko pleme, na kraju su sjedili i razgovarali s njima nekoliko sati i doživjeli nevjerojatno iskustvo. "Mislili su da smo mi to organizirali za njih, ali to se samo događao u stvarnom svijetu", rekao je.
Brown & Hudson, turoperator sa sjedištem u Londonu, ide dalje od ideje izleta iznenađenja. "Razmišljali smo i pomislili: možda ljudi ne putuju kako bi označili stvari s popisa, već kako bi riješili određeni problem ili problem koji imaju", rekao je Philip Brown, osnivač tvrtke.
"Ako je taj problem fokus putovanja, trebaju li oni zapravo znati kamo idu? Ako se radi o tome da postanu manje zabrinuti ili više povezani s ljudima, onda želimo da se ljudi usredotoče na to." Prema Brownu, kada bi putnici znali svoje odredište, to bi moglo postati smetnja za sam cilj njihova putovanja.
Na izletima iznenađenja tvrtke Brown & Hudson (pod markom "Journey With No Destination") organiziraju iznenađenja na putu. Započinje s putnicima koji ispunjavaju profil od 20 stranica čija je pitanja sugereirao psiholog. "Iznenađenje uzrokuje vrlo kratke moždane smetnje koje vas tjeraju da se hiperfokusirate na ono što se događa i tada se javlja određeni stupanj znatiželje", rekao je Brown.
Žena je rezervirala putovanje iznenađenja s tvrtkom Brown & Hudson koja je patila od kratkotrajnog gubitka pamćenja. Svirala je i klavir. Dakle, kada su ona i njezin suprug bili na svom putovanju "Journey With No Destination" na Islandu, Brown & Hudson organizirali su iznenadni obilazak Harpe, glavne glazbene dvorane u Reykjavíku, i organizirali da klavir bude na pozornici. Iznenađenje je bilo to što ju je vodič pozvao da ode gore i svira klavir za svog muža, a također je organizirao da netko to snimi kako ona nikada ne bi zaboravila to iskustvo.
To je promišljeniji pristup putovanju. "Kad se osvrnem na putovanja u danima Grand Toura, osnovna struktura nije evoluirala, osim tehnologije poput Airbnba i niskotarifnih zrakoplovnih prijevoznika", rekao je Brown.
"Kao industrija, možemo biti puno kreativniji u pokazivanju kako ljudi postoje u drugim dijelovima svijeta kako bismo postigli bolje rezultate. Mogli bismo otići na neko mjesto gdje bismo putovali na terapiju. Putovanja mogu riješiti gomilu problema ako industrija voljan je to razmotriti."
No iako je možda primamljivo pripisati porast iznenadnih putovanja tehnološkim i jeftinim letovima, prema ljudima koji organiziraju ta putovanja, to ide dalje od toga.
Klijentica je jednom rekla Katie Truesdell, vlasnici Magical Mystery Tours, da je bila toliko opterećena procesom odlučivanja u planiranju svojih putovanja da je odlučila nikamo ne ići – sve dok nije otkrila izlete iznenađenja. "To je jedinstven način putovanja", rekao je Truesdell. "Ono što ga čini privlačnim je to što su ljudi zaposleni i pod stresom. Čak i kada žele pobjeći, neki ljudi nemaju vremena planirati odmor."
Emily Thomas, autorica knjige The Meaning of Travel: Philosophers Abroad, slaže se da je element iznenađenja glavni čimbenik privlačnosti ovih putovanja, ali ona ga uspoređuje s nečim dubljim.
"Procesi putovanja – bilo da se radi o zrakoplovu, vlaku ili automobilu – i njegova odredišta ovih se dana čine sve homogenijima", rekla je. "Teško je otići nekamo bez McDonaldsa, a kamoli bez stotina recenzija na TripAdvisoru. Barem s izletom iznenađenja neka neočekivanost je zajamčena."
"Živimo u doba u kojem je sve trenutno i dostupno", rekao je Marchant. "Izlazak iz svoje zone udobnosti iz vašeg svakodnevnog života... i odlazak negdje gdje ne znate što će se dogoditi nudi puno drugačije iskustvo putovanja. To je protuotrov za naše pretjerano propisane svakodnevne živote koje mi vodimo.
To je također nostalgična perspektiva. Ako se vratite daleko unatrag, putovanje je bilo o zakoraku u nepoznato stoljećima prije, o onome što niste znali da ćete vidjeti i istraživanju svijeta. Ono izaziva uzbuđenje. "
Govoreći o tome, nakon što su O‘Brienovi saznali da je njihovo odredište za medeni mjesec Portland, proveli su četiri zabavna i radnjom nabijena dana u gradu, posjećujući muzeje, uživajući u prekrasnim večerama i odlazeći na šetnje. "Uopće mi nije bilo na radaru", rekao je Jake.
Kad je putovanje završilo, Jake je shvatio da ne voli samo Portland, već i izlete iznenađenja. On i Robin otad su krenuli na još šest tajanstvenih odmora, gotovo jedan godišnje od njihova medenog mjeseca, i čini se da neće tako skoro stati.