StoryEditorOCM
OstaloVidimo se dogodine

Završila 30. Orguljaška ljetna škola: polaznici i predavači poveli Šibenčane u šetnju po crkvama i zasvirali im na skrivenim orguljama

Piše Marija Lončar
10. kolovoza 2023. - 13:23

Koncertima polaznika u katedrali sv. Jakova i crkvi sv. Frane završena je ovogodišnja, 30. Orguljaška ljetna škola.

U njezinom radu sudjelovalo je 7 predavača i 27 polaznika, od kojih je najmlađa polaznica imala osam, a dok je bila nejstarija bila 40-godišnja orguljašica iz Češke koja je poželjela usavršiti vlastita umijeća orguljske improvizacije. Škola je trajala 10 dana tijekom kojih su polaznici marljivo vježbali po crkvama, a uz redovitu nastavu sviranja organizirana su i večernja predavanja u prostorima Interpretativnog centra Civitas sacra.

image

Najmlađa polaznica 30. OLJŠ

OljŠ

-Ove godine posebno je uspjela nedjeljna večernja šetnja u kojoj su se polaznicima pridružili i zainteresirani Šibenčani u otkrivanju često skrivenih i javnosti slabo dostupnih orgulja, te su im tijekom dvosatne šetnje profesori Ante Knešaurek i Ivo Mrvelj prezentirali najmanje šibenske orgulje – one u crkvi sv. Luce – kao i one najstarije (u crkvi sv. Duha), te još dva instrumenta nastala nakon čuvenih Nakićevih orgulja – orgulje iz Nove Crkve i orgulje u crkvi sv. Križa u Docu. Takvim kontinuiranim slušanjem većeg broja orgulja u svega dva sata mnogo se bolje može percipirati bogatstvo Šibenika i njegova jedinstvenog orguljskog pejzaža u kojem se nalaze primjerci svih perioda gradnje orgulja u Hrvatskoj na jednom mjestu, po čemu je Šibenik ne samo specifičan, već i predestiniran da bude pravi obrazovni centar za buduće orguljaše i sve koji se zanimaju za povijesni razvoj orgulja. Tako su Lupinijeve orgulje iz 1640. najranije među njima, potom slijede Nakićeve orgulje iz 1762., kao i orgulje njegova učenika Francesca Daccija iz druge polovice 18. stoljeća, dok je 19. stoljeće predstavljeno instrumentima u crkvi sv. Dominika iz 1818. i Novoj Crkvi iz 1859. godine. Prijelaz u 20. stoljeće označavaju orgulje u crkvi sv. Ivana iz 1908., a suvremene orgulje iz sredine 20. stoljeća nalaze se u katedrali i crkvi sv. Frane - objasnio je voditelj Orguljaške ljetne škole, poznati hrvatski orguljaš  i čembalist, profesor na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji Šibenčanin Pavao Mašić.

image
OljŠ

Napomenuo je i kako su se predavči i polaznici prisjetili početaka Orguljaške škole i njezinog osnivača, prof. Božidara Grge koji je školu pokrenuo u ratno doba, 1994. godine. U tom kontekstu, smatra Mašić, posebno mjesto pripada crkvi sv. Frane kao crkvu iz koje je Orguljaška ljetna škola krenula u život, započela svoju prvu godinu, koristeći taj lokalitet koji je u Hrvatskoj jedinstven upravo po tome što pod jednim krovom udomljava dva najreprezentativnija primjera instrumenata domaćih graditelja: barokne orgulje Petra Nakića (s najvišim stupnjem izvornosti autorova instrumenta u Hrvatskoj), te moderne orgulje Ivana Faullenda-Heferera (njegov najuspjeliji i najveći rad).

image

Predavač Emin Armano s polaznicima

Arhiv OljŠ

-Ove godine pomlađen je i nastavnički kadar, te se predavačima pridružio mladi hrvatski orguljaš Ivo Mrvelj – i sam polaznik Orguljaške ljetne škole prije petnaestak godina – koji danas bilježi neke od najvećih uspjeha hrvatskih orguljaša, budući da je polaganjem rigorozne audicije od ove godine izabran na mjesto pomoćnog orguljaša crkve sv. Tome u Leipzigu, crkve u kojoj je nekoć djelovao Johann Sebastian Bach, u kojoj se danas nalazi i njegov grob - podsjetio je Mašić.

Najmlađi polaznici škole – njih desetak – imali su pak priliku tijekom trodnevne radionice za početnike ući u svijet orgulja: pod vodstvom prof. Urse Ljuban ovladavali su umijećem sviranja orgulja, ali i doslovno ulazili u ormare orgulja, upoznavajući se sa složenom konstrukcijom orgulja kao najvećeg i najsloženijeg instrumenta kojega je proizvela ljudska ruka. Njihov interes, kao i nastupi na koncertima svjedoče o tome kako su orgulje i danas interesantne mladima, koje valja obrazovati i podržavati njihov interes od najmlađe dobi. S obzirom da u Hrvatskoj još uvijek ne postoji program učenja orgulja u osnovnoškolskom obrazovanju, tim je od još većeg značaja ovakva obrazovna ponuda Orguljaške ljetne škole kao platforme (na nacionalnoj razini) na kojoj se i najmlađima daje prilika da upoznaju i sviraju na orguljama, istaknuo je Mašić.

-Polaznici Arhivističke radionice pod vodstvom dr. sc. Snježane Miklaušić-Ćeran radili su na popisivanju muzikalija iz ostavštine don Krste Stošića i don Veljka Jadronje (pri šibenskoj katedrali), dok su polaznici organološke radionice pod vodstvom organologa Emina Armana boravili na Zlarinu, gdje su evidentirali i proučavali zlarinske orgulje, jedan od najvrjednijih opusa hrvatskog graditelja Milana Majdaka, njegov jedini rad u Dalmaciji, koji svojom veličinom i bogatstvom zvukovnih boja spada među veće otočne orgulje u Hrvatskoj. Jednako važan aspekt Škole je i održavanje šibenskih orgulja koje iziskuje mnogo

financijskog napora, ali se upravo aktivnostima Orguljaške ljetne škole ta povijesna baština održava, stavlja u funkciju, te naposlijetku i valorizira većim brojem koncerata i popratnih događanja - naglasio je Mašić.

image

Polaznici OLJŠ na jednom od večernjih predavaanja

OljŠ

Tijekom škole gostovali su i drugi umjetnici: Trio Seraphim oduševio je koncertom otvaranja u šibenskoj katedrali, gdje je uz raskošne zvuke orgulja, trublje i ljudskoga glasa započela s radom 30. orguljaška ljetna škola, a u prvom tjednu rada pridružio se i orguljaš Umberto Kostanić s duboko promišljenim izvedbama glazbe Bacha i Frescobaldija na orguljama crkve sv. Frane. Koncert predavača također je donio presjek raznolikih orguljskih djela, kao i dvije impresivne improvizacije: za Nakićevim orguljama talijanski stil je evocirao orguljaš Ivo Mrvelj, dok je na Hefererovim orguljama Ante Knešaurek improvizirao preludij, te posebno impozantnu fugu na gregorijanske napjeve misnog Ordinarija.

-U nedjelju, 6. kolovoza, polaznici i predavači spomenuli su se i pok. Božidara Grge, te su misom zahvalnicom koju je u šibenskoj katedrali predvodio don Krešimir Mateša označili 30. obljetnicu škole, uz sudjelovanje polaznika i predavača u svečanom pjevanju Te Deuma, dok je za orguljama svirao Ivo Mrvelj. Na koncu, završnim koncertima i podjelom uvjerenja polaznicima okončana je jubilarna Škola, uz prisustvo velikog broja publike, kao i predstavnika medija - rekao je MAšić.

image

Orguljski koncert u crkvi sv. Frane

OljŠ

Kao vodirtelj Orgulajške ljetne škole, MAšić je u završnom zahvalio svima koji moralno i materijalno potpomažu rad Škole: Gradu Šibeniku, Šibensko-kninskoj županiji, turističkim zajednici Šibenika i Šibensko-kninske županije, Ministarstvu kulture i medija RH, HUZIP-u, kao i Šibenskoj biskupiji čijom su susretljivošću otvorena vrata svih šibenskih crkava.

-Posebnu zahvalu upućujem šibenskim redovnicama i redovnicima, franjevcima konventualcima kao domaćinima, te sestrama benediktinkama sv. Luce i sestrama Franjevkama od Bezgrešne koje svake godine velikodušno primaju određeni broj polaznika na smještaj kako bi im olakšali boravak u Šibeniku. Upravo su oni - uz župni ured Katedrale sv. Jakova i župnika don Krešimira Matešu - važan kamenčić u mozaiku složene organizacije ove jedinstvene manifestacije koja nastavlja okupljati jednom godišnje najveći broj orguljaša u Hrvatskoj, bilo u svojstvu predavača ili polaznika, mladih i starih, zajedno udruženih u promociji šibenskih orgulja i akumuliranjem znanja i vještina koje orgulje iziskuju - zaključio je Mašić.

15. studeni 2024 06:30