Tiho i bez pompe, velikih najava i svečanih otvorenja, točno na dan kada je Hrvatska obilježavala 25 godina vojno-redarstvene akcije "Oluja", u Šibeniku je s radom počela Orguljaška ljetna škola. Od spomenute "Oluje" starija je dvije godine i sve ovo vrijeme okuplja vrsne glazbene pedagoge, orguljaše i organologe nudeći polaznicima, mahom srednjoškolcima i studentima, priliku za detaljnije upoznavanje odabranog orguljskog repertoara te razvoj vještina interpretacije i improvizacije na povijesnim i recentnim instrumentima, te potpuniji uvid u njihovu konstrukciju.
Šibenik je, dobro je to poznato upravo zahvaljujući Orguljaškoj ljetnoj školi, bogat orguljama kao rijetko koji grad u Europi, s obzirom na svoju veličinu. Škola koju je pokrenuo i osnovao Božidar Grga, profesor glazbe i organolog, Šibenčanin koji je gotovo u dušu poznavao sve orgulje od Istre do juga Hrvatske, na čijem je popisivanju i opisivanju sustavno radio i za potrebe Ministarstva kulture, iz zaborava je izvukla to šibensko kulturno blago, obnovila i restaurirala mnoge povijesne i redovito održavala recente instrumente, pa se Šibenik također mogao hvaliti kako se gotovo na svim tim orguljama može svirati.
Profesor Grga preminuo je početkom prošle godine, no Orguljaška ljetna škola nije stala zahvaljujući njegovim mlađim suradnicima i nastavljačima.
Profesorica orgulja u šibenskoj glazbenoj školi Tina Banovac i predsjednica udruge Organum, koja stoji iza organizacije, sa zadovoljstvom konstatira kako je, koroni unatoč i financijskom rezanju proračuna koji je gotovo prepolovljen u odnosu na lani i iznosi svega 46.500 kuna, "skrojen" posve pristojan program. Škola traje do 12. kolovoza, nekoliko dana kraće negoli prošle godine. No, s obzirom na financije drukčije nije moglo, a štedjelo se i na ugađanju instrumenta. Škola je o svom trošku ovaj put to napravila samo u crkvi sv. Duha kako bi se tu mogao održati koncert.
Polaznicima je pak za vježbanje na raspolaganju ukupno sedam instrumenata, među kojima su i najbolje sačuvane orgulje slavnog hrvatskog graditelja Petra Nakića iz osamnaestog stoljeća te orgulje Nikole Lupnija iz 1640. godine, koje su se godinama obnavljale u nekadašnjoj restauratorskoj radionici Orguljaške ljetne škole, a spadaju u najstarije povijesne orgulje u Hrvatskoj. Također, polaznicima je otvorena i Glazbena škola Ivana Lukačića, gdje na raspolaganju imaju čak dvoje orgulje, ističe Banovac.
– Cijela je ova godina izvanredna zbog korone i do početka srpnja nismo ni znali hoće li se škola uopće održati. Jako smo zadovoljni što smo ipak uspjeli. Ove godine imamo petnaest polaznika, četiri seminara i jednu radionicu. Polaznici su uglavnom učenici i studenti orgulja i najvećim dijelom dolaze iz Zagreba i Varaždina. Također, imamo četiri koncerta i jedno javno predavanje. Prvi je održala naša flautistica Ana Batinica i Tea Kulaš na orguljama, a ovog petka, 7. kolovoza, u 19 sati, u Gradskoj knjižnici "Juraj Šižgorić" profesor Emin Armano održat će predavanje o zaštiti povijesnih i spomeničkih orgulja u Hrvatskoj. Nadalje, u nedjelju ćemo imati koncert u Tribunju, u sklopu Papandopulijane (manifestacije posvećene Borisu Papandopulu, op. a.), na kojem će se predstaviti Tomislav Krobot, učenik orgulja u srednjoj glazbenoj školi u Varaždinu. U ponedjeljak, 10. kolovoza, u katedrali će biti održan koncert predavača, a večer kasnije, 11. kolovoza, u katedrali će nastupiti i ovogodišnji polaznici škole – najavljuje Banovac.
Glazba renesanse i baroka, jedan je od majstorskih seminara bez kojeg je nezamisliva Orguljaška ljetna škola. I ove godine vodi ga Šibenčanin Pavao Mašić, orguljaš, čembalist i predavač na Muzičkoj akademiji, koji je kraljicu svih instrumenata otkrio upravo u ovoj školi, uz koju je i sam rastao i sazrijevao, najprije kao polaznik, a potom predavač.
– Ukupno imam deset polaznika i ove godine imamo posebnu generaciju. Svi su jako zainteresirani i ambiciozni. Najveći broj njih, za razliku od prijašnjih godina, upisao je dva, čak i tri seminara istodobno. Raduje me što imamo i troje-četvero Šibenčana, a najstarija polaznica ima 47 godina i dolazi sa Zlarina. Radi se po cijeli dan. Ujutro su seminari, a popodne polaznici vježbaju. Kod mene su na ranoj glazbi od šesnaestog do osamnaestog stoljeća, a onda mnogi nastavljaju kod Natalije Imbrišak, koja vodi seminar recentne orguljske glazbe od devetnaestog stoljeća do danas. Improvizaciju vodi Ante Knešaurek, s kojim sam se upoznao baš na "Oluju", druge godine održavanja Orguljaške ljetne škole – govori Mašić.
Emin Armano, koji u Šibenik dolazi svih ovih 27 godina koliko postoji Orguljaška ljetna škola, vodi seminar Osnove organologije, na kojem polaznici, među ostalim, rade na skladbama pronađenim u hrvatskim glazbenih arhivima.
A jedan takav, iz katedrale sv. Jakova, već nekoliko godina sređuje Snježana Miklaušić-Ćeran. Ove godine sa svojim polaznicima radit će i na ostavštini Božidara Grge kako bi se sve ono što je otkrio i zabilježio o orguljama u Hrvatskoj, te sve što je arhivirao vezano uz Orguljašku ljetnu školu, do kraja sredilo i na kraju predalo Državnom arhivu u Šibeniku.
Jer, kako ističe Mašić, riječ je o nacionalnom kulturnom blagu koje treba zauvijek sačuvati.