Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

StoryEditor
Auto motodobro je znati

Vožnja u noćnim zimskim uvjetima: treba biti oprezniji nego inače, vidljivost je do tri puta slabija nego danju

Piše Zdravko Juričko
16. veljače 2020. - 07:32
Ilustracija Shutterstock

Vidljivost u noćnim satima do tri puta je slabija nego tijekom dana, a ako tome pridodamo i zimske uvjete, snijeg i poledicu, onda u vožnji treba biti puno oprezniji nego inače. 

Na što treba posebno obratiti pozornost u takvim uvjetima i kako pripremiti automobil za vožnju u noćnim zimskim uvjetima, objašnjavamo u ovom tekstu. U vožnji noću, pa i u zimskim uvjetima, je prije svega važno povećati razmak između vozila. Obavezno mora biti veći nego danju jer je vrijeme reakcije dulje s obzirom na to da se kasnije uočavaju neki predmeti, zbog čega nastaju problemi. Veći razmak znači da ima dovoljno prostora za sigurno zaustavljanje.

Percepcija udaljenosti, procjena brzine kojom se drugi automobili kreću i približavaju našem vozilu noću je osjetno smanjena. Ne smije se zaboraviti da je put kočenja na snijegu i ledu puno veći nego na suhom kolniku, uz upozorenje da uz dobar vid i obaveznu udaljenost veliku ulogu u ovakvoj situaciji imaju i ispravna svjetla automobila.

Naime, činjenica je da je dužina kratkih svjetala noću otprilike jednaka dužini koje vozilo prelazi u sekundi pri brzini od 100 km/h. Ako i upalimo duga svjetla, ona nam neće previše pomoći jer noću je vrijeme opažanja prepreke te vrijeme reakcije i zaustavljanja jednostavno prekratko. Vidljivost se posebno naglašava u noćnim uvjetima vožnje jer vozač 90 posto informacija prima putem vida, a to osjetilo noću ipak ima smanjenu mogućnost percepcije, što je najčešće i uzrok brojnim prometnim nesrećama.

Noću su i niže temperature pa treba paziti na poledicu koja je najčešća na mostovima i vijaduktima jer na tim predjelima nema zemlje te je ispod puno hladnije, čak i kad temperatura nije ispod nule. Proklizavanje na poledici i snijegu često je tijekom zime, pogotovo noću kada je vidljivost slabija. Kada se vozač nađe u ovakvoj situaciji, obavezno treba stisnuti spojku jer na taj način isključuje vučnu silu i tako se najlakše stabilizira automobil.

Ubrzavati treba polako i kontrolirano, bez naglih i suvišnih pokreta upravljačem, kako ne bi došlo do proklizavanja vozila. Postoji i mogućnost gubljenja kontrole nad vozilom pri većem broju okretaja motora. Stoga se može krenuti i u drugom stupnju prijenosa, te u vožnji koristiti stupanj prijenosa više nego inače.

U uvjetima kada je na cesti snijeg ili led, što su tipični uvjeti za zimsko doba, prije nego što sjednemo za volan moramo provjeriti svjetla i signalizaciju koja je za noćne, a pogotovo zimske uvjete vrlo važna. Čista rasvjetna tijela i stakla, kako iznutra tako i izvana, važna su u noćnoj vožnji u zimskim uvjetima. Prljavštinu s rasvjetnih stakala treba očistiti kako bi se svjetlost ravnomjerno lomila, a pozornost treba obratiti i na maglenke. Maglenke vozači ne koriste često i ne znaju jesu li ispravne, a one ne služe za osvjetljavanje ceste nego zato da nas netko bolje vidi, pa je važno provjeriti i njihovu ispravnost.

Svakako treba provjeriti i pritisak u gumama i obavezno koristiti zimske gume na svim kotačima. Akumulator je također važno provjeriti jer pri niskim temperaturama njegove performanse opadaju i otežavaju paljenje motora. Sve navedeno potrebno je provjeriti prije samog izlaska na cestu i uključivanja u promet. Poledica je česta tijekom zime i može iznenaditi vozače, pogotovo one s manje iskustva.

Izvan naseljenih područja često možemo na cesti i uz cestu naići na divlje životinje. Njihova aktivnost veća je tijekom noći i ako uočite dva mala svijetla reflektirajuća znaka, to je sigurno par životinjskih očiju. U tom slučaju najbolje je kočiti punom snagom i izbjegavati nagle pokrete upravljačem kako biste izbjegli opasnost koja vam se našla na putu.

Pješaci i biciklisti, pogotovo na seoskim cestama koje nisu osvijetljene kao one gradske, također predstavljaju opasnost i zato se često apelira da na takvim prometnicama pješaci nose reflektirajuću odjeću. Vožnja u razdoblju od 23 sata do pet ujutro spada u najopasniju jer je čovjek naviknut na to da mu je to vrijeme odmora. Vožnja umara i ako smo za upravljačem u ovo doba, vozač obavezno mora stati uz cestu te se odmoriti i odspavati. Refleksi i ostala osjetila važna za vožnju nisu nam tako aktivna kao danju, a uz to je i tjelesna temperatura tada najniža pa je pospanost neizbježna.

Na kraju savjet koji se ne može uvijek iskoristiti, ali je najsigurniji, iako se neće svidjeti mnogima. Ako ne morate na put, ostanite doma i odgodite dogovore. Ovo bi pogotovo trebali primijeniti neiskusni vozači. Smanjenje rizika u prometu moguće je i korištenjem javnog prijevoza, koji je, moramo priznati, neudobniji, ali sigurniji nego vožnja automobilom u teškim noćnim i zimskim uvjetima. Bez obzira na to koliko vozač bio iskusan, u zimskim noćnim uvjetima treba biti svjestan da su u prometu i oni manje iskusni pa je bolje izbjegavati vožnju u ovakvim vremenskim situacijama.

#AUTO-MOTO#VOžNJA NOćU

Izdvojeno