Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

StoryEditor
Auto motoBASF-ovo ISTRAŽIVANJE

Svaka od boja odražava emocionalni motiv povezan s vlasništvom automobila i osobnošću, a ova je najpopularnija

Piše Zdravko Juričko
14. veljače 2020. - 06:12
Ilustracija Shutterstock

Bez obzira na to vozite li se europskim autocestama, američkim međudržavnim autocestama ili mrežom azijskih autocesta, vjerojatno ćete vidjeti najviše bijelih automobila. 

To je jedan od glavnih rezultata BASF-ova istraživanja o bojama za završne automobilske premaze za 2019. godinu. Oko 39 posto svih automobila proizvedenih u svijetu bilo je bijele boje. Iza te brojke krije se zanimljiv pomak. Iako je bijela najpopularnija boja u svakoj regiji, postoje bitne razlike u regionalnoj distribuciji. Dok je u regiji Azija i Pacifik gotovo svaki drugi automobil bio bijel, u Sjevernoj Americi i regiji EMEA to je bio tek svaki treći.

Sljedeće po popularnosti ostale su akromatske boje – crna, siva i srebrna. One zajedno pokrivaju također 39 posto svih automobila koji su sišli s proizvodne trake u 2019. godini. Taj trend vrijedi i za najpopularniji segment SUV-ove. No, svijet nije crno-bijel. U 2019. godini 22 posto svih novih vozila u svijetu bilo je obojeno kromatskim bojama. Oko 9 posto svih vozila proizvedenih u svijetu bilo je plavo, a 7 posto crveno.

Svaka od tih boja odražava emocionalni motiv povezan s vlasništvom automobila i osobnošću. BASF-ovi dizajneri upotrebljavaju jedinstvene pigmente, efekte i ostale inovacije da bi stvorili duboke i sjajne nijanse. Subkompaktna i ostala mala vozila češće su živih boja. Osim plave i crvene, počinju se pojavljivati smeđa i bež, osobito u regiji Europa, Srednji istok i Afrika (EMEA).

S udjelom od 77 posto akromatske boje još uvijek dominiraju slikom na ulicama u regiji EMEA (Europa, Srednji istok i Afrika), iako se udio automobila bijele boje, koja je još uvijek sveukupno najpopularnija boja, neznatno smanjio. Dok se popularnost srebrne također smanjuje, siva nastavlja put prema uspjehu, s udjelom na tržištu od 20 posto. Kromatski segment neznatno raste: gotovo svaki četvrti automobil u Europi bio je obojen kromatskom bojom.

Unutar tog segmenta plava je još uvijek na čelu, s udjelom od 11 posto. S oko 160 različitih nijansi prednjači i u raznolikosti. S udjelom od 2 posto prvi se put ističe bež. Efekti su važan element dizajna jer ističu oblik automobila i daju mu poseban izgled. Zato je u okviru analize temeljito proučena raznolikost boja s efektima. Osobito se tamne boje često kombiniraju s pigmentima koji stvaraju efekte. Bijele dominiraju kao čiste boje. Osim toga, analiza pokazuje visok udio boja s efektima u paleti kromatskih boja.

Na cestama Sjeverne Amerike akromatske boje čine uvjerljivu većinu: bijela, crna, srebrna i siva čine 77 posto tržišta, u skladu s globalnim trendovima. No, u usporedbi s globalnim trendom, distribucija boja više je ujednačena jer bijela kao najpopularnija boja čini 29 posto ukupne distribucije.

Sjevernoameričko tržište također je na čelu prijelaza s toplih bijelih boja, s primjesama žute na hladnije bijele, one s plavičastim primjesama i efektima bijelog bisera, osobito na luksuznim i električnim vozilima. Osim toga, Sjeverna Amerika globalni je vođa u popularnosti kamioneta.

Kako se mijenjaju iz vozila za prijevoz tereta u luksuzna vozila za prijevoz putnika, sve više naginju dubokim, bogatim crnim nijansama, uz velik broj bijelih kamioneta (38 posto) i relativno visok tržišni udio crvenih (11 posto). „To više nisu kamioneti naših očeva“, kaže Paul Czornij, šef dizajna za Sjevernu Ameriku. „To su luksuzni strojevi, pa preuzimaju boje koje vidite u dizajnu luksuznih vozila. 

#AUTO-MOTO

Izdvojeno