Ticker 1

Prijelomna vijest

Ticker 2

StoryEditor
Auto motokontrolirajte stanje

Dobro je znati: ovo je prvi glasnik lošeg rada ili mogućeg kvara motora na vozilu

Piše Zdravko Juričko
8. veljače 2020. - 07:20
Shutterstock

Kako bi motor vašeg automobila radio besprijekorno potrebno je češće kontrolirati stanje svjećica i prema potrebi obaviti njihovu zamjenu.

Kada ste uopće kontrolirali u kakvom stanju su vam svjećice i što uopće znate o tom problemu. U ovom tekstu ćemo se pozabaviti spomenutim svjećicama, njihovim izgledom i promjenama koje uzrokuju lošiji rad motora, veću potrošnju i slične neugodnosti koje mogu izazvati i veće i skuplje kvarove.

Izmjena svjećica često se spominje kao banalan i brzinski mali posao, a najčešće se napravi uz servis izmjene ulja. Ipak, dobar mehaničar će vam uvijek preporučiti redovitu kontrolu i češću izmjenu svjećica, ako je potrebno. Naime, svjećice su prvi glasnik lošeg rada ili neispravnosti motora.

Isto tako, svjećice današnjih vozila, pogotovo kod malih turbomotora, uvelike utječu na kvalitetu rada motora i važno ih je mijenjati po preporuci proizvođača ili češće zbog lošije kvalitete goriva ili rada motora vozila u težim uvjetima, preporuka je Oryx asistencije. Da su vam svjećice dotrajale najbolje ćete shvatiti kada se poveća potrošnja goriva vašeg vozila (obično za nekoliko decilitara), performanse će biti slabije, a motor će na leru raditi neravnomjerno.

Najgore što se može dogoditi kod izmjene svjećica jest oštećenje navoja glave motora. Naime, neopreznom montažom može se oštetiti navoj, a to znači da je potrebno demontirati glavu motora, zamijeniti sve brtve i praktički srediti čitavu glavu motora, kojoj treba i brušenje kako bi sve bilo prema pravilima struke. U prijevodu to bi značilo ne mijenjajte svjećice sami, riskirate previše, to je posao za profesionalce. Vrijedi i za servisere u fušu ili na crno, jer nakon oštećenja navoja mogu prešutjeti da je do njega došlo i problem će se pojaviti kod sljedeće izmjene svjećica.

Kod većine modernih motora svjećice su duboko ugrađene i često je za njih potreban dugačak ključ, nerijetko i specijalnog dosjeda. Primjerice, pet godina stari Citroën C4 1.6 16V posao je za profesionalca, jer bez posebnog 16-kutnog ključa posao nećete moći obaviti.

Stoga, najbolje je posjetiti neki renomirani servis i prepustiti izmjenu profesionalcima. Nakon demontaže svjećica profesionalac će uočiti ono na što vi zasigurno ne biste obratili pažnju. Naime, prema boji svjećice točno je moguće odrediti radi li motor dobro i koji je uzrok njegovih boljki. Primjerice, ako su elektrode boje čokolade i jednake na svim cilindrima, s motorom je sve u redu.

Ukoliko je jedna, primjerice, svijetlosiva, serviser će znati da taj cilindar radi sa siromašnom smjesom i na vrijeme preporučiti provjeru sustava ubrizgavanja. Siromašna smjesa rezultira nekontroliranim samopaljenjem smjese i visokim temperaturama, koje zatim vode do ozbiljnih oštećenja motora vozila. Svjećice mogu biti i masne, što će serviseru biti alarm da provjeri istrošenost klipnih prstenova, odnosno da provjerom sustava paljenja otkloni sumnju na probleme s visokonaponskim zavojnicama (bobinama) i kablovima.

Izuzetno je važno kod izmjene koristiti preporučene svjećice. Na njima je uvijek slovni i brojčani kod koji otkrivaju tip ugradnje, vrstu navoja i toplinsku vrijednost. Kod modernih automobila najbolje je jednostavno pratiti preporuku proizvođača ili sve prepustiti serviseru. Uostalom, tako ćete biti najsigurniji da je posao obavljen kako treba, a vaš će serviser imati vrijednu informaciju i preporuku ako je na motoru potrebno još nešto servisirati.

S obzirom na prosječnu starost voznog parka, ali i kvalitetu goriva na našim crpkama koja zna biti sumnjiva, izmjenu svjećica treba raditi češće nego što to preporučuje proizvođač.

#AUTO-MOTO#AUTO SVJEćICE

Izdvojeno