StoryEditorOCM

Maestro don Šime Marović u Supetru održao seminar za voditelje liturgijskog pjevanja Hvarske biskupije

Piše PSD.
10. veljače 2020. - 17:00
seminar

U organizaciji povjerenstva za liturgijsku glazbu Hvarske biskupije u subotu 8. veljače u župoj dvorani u Supetru na otoku Braču održan je seminar za voditelje liturgijskog pjevanja Hvarske biskupije. Pokrovitelj seminara bila je Hvarska biskupija, a domaćin supetarski župnik don Pavao Gospodnetić. Na seminaru je sudjelovalo dvadesetak voditelja. A voditelj seminara bio je maestro don Šime Marović, umirovljeni profesor crkvene glazbe na KBF-u Sveučilišta u Splitu i na Glazbenoj akademiji u Splitu, dugogodišnji ravnatelj zbora splitske katedrale. U predavanju na seminaru koristio se i video-zidom. 

Prije seminara povjerenik za liturgijsku glazbu Hvarske biskupije maestro Slavko Reljić imao je susret sa zborovođama i orguljašima Bračkog dekanata s kojima se dogovorio za smotru zborova tog dekanata, koja će se održati 21. ožujka. 

Nakon što su stigli zborovođe i orguljaši Hvarskog i Viškog dekanata, uslijedilo je međusobno upoznavanje i dogovori o mogućim suradnjama. Potom je dogovoreno kako će druga Zlatna harfa Hvarske biskupije biti 20. lipnja na otoku Braču. Izvučene su ceduljice na kojima je pisalo koja će župa biti u kojoj vrsti majica. Tema ovogodišnje Zlatne harfe je sveti Nikola Tavelić, jer je ova godina njemu posvećena. 

Potom je don Šime Marović održao predavanje na temu „Uloga glazbe u bogoslužju“. Napravivši povijesni presjek od gregorijnskog korala do polifonije današnjice, napravio je i usporedbu liturgijskog pjevanja prije i poslije Drugog vatikanskog koncila. Istaknuo je kako je svrha svete glazbe: „Slava Božja i posvećenje vjernika“.

Citirao je riječi pape u miru Benedikta XVI. koji je rekao: „Najdublji uzrok krize koja je potresla Crkvu leži u zatamnjenju prvenstva Boga u liturgiji. Ljudsko činjenje gotovo da je dovelo do zaborava Boga“ (GK, 10 listopada 2017.) 

Na temelju toga don Šime je naveo nekoliko primjera. Jedan od njih je kako je uloga crkvenih pjevača da liturgiju čine ljepšom, ali njihova uloga nije da svraćaju pozornost na sebe. Pjevači su dio puka Božjega koji čine sve da liturgijski čini i Euharistija budu što svečaniji sveti čini. U tom smislu pjevači i instrumenti ne smiju biti u prvom planu. U prvom planu može biti samo Euharistija, a sve drugo u službi Euharistije. 

Maestro don Šime je istaknuo važne napomene: njegovati crkveno pučko pjevanje, poticati pučke crkvene pjevače na dolično i pobožno pjevanje u bogoslužju, obnoviti crkvene napjeve ondje gdje ih više ne pjevaju, imati puno strpljenja u okupljanju i pripremanju crkvenih pučkih pjevača za bogoslužje. Uz to je zamolio sve zborovođe i orguljaše da u svojim župama snime pučko pjevanje; da snime pučke pjevače dok pjevaju i da ožive stare napjeve koji su zamrli, kako bi baština ostala zapisana i sačuvana za buduće naraštaje. 

Također je istaknuo kako je potrebno posjedovati takve prihvatljive oblike skladbi koje se s lakoćom razumiju i koje imaju pravi duhovni učinak. Uz ovo je napomenuo da skladbe trebaju posjedovati osobitosti obrednog funkcioniranja tako da se izvođenje ne pretvori u koncert, tj. u glazbeni trenutak koji je sam sebi dostatan. 

Sudionici su poslušali nekoliko koralnih napjeva u izvedbi benediktinaca iz Monte Cassina. S tim je don Šime istaknuo kako je koral iskonsko i temeljno pjevanje Crkve zapadnog, rimskog obreda; da je koral naša tradicija i kultura kojih se ne smijemo odreći, jer sve naše pjevanje počiva na koralu. 

Sudionici su poslušali „Sicut cervus“ od Palestrine. Tad je maestro naglasio kako je sv. papa Pio X., koji je toliko mnogo učinio za glazbu, a svirao je i violinu te imao sluha za crkvenu glazbu, rekao kako bi skladbe koje nastaju trebale biti na Palestrinin način; da svoje uporište moraju imati u koralima, a ne da se u njima osjeti neka profana suvremena glazba. 

Nakon maestrova predavanja, uslijedila je kratka diskusija o raznim pitanjima i temama s područja liturgijske glazbe. 

Potom je u župnoj crkvi Navještenja Blažene Djevice Marije bila prigoda za svetu ispovijed nakon koje je don Šime predvodio svečano pjevano misno slavlje u kojemu su pjevali svi sudionici seminara. U kratkoj propovijedi istaknuo je kako nije lako biti crkveni glazbenik i orgulljaš, jer se često nailazi na nerazumijevanje i samih pjevača, pa i svećenika. 

„Ali vi ono što možete činite po svojoj savjesti, a dalje neka dragi Bog prosuđuje i radi kako on misli i zna da je najbolje“, poručio je don Šime, koji je svima nazočnima dao svoju podršku zamolivši ih da nikada ne odustaju od glazbeno-liturgijskog rada s ljudima, iako je to mukotrpan posao koji, ipak, zna uroditi plodom. 

Don Šime je čak skladao posebini psalam za liturgiju ovog seminarskog dana pod nazivom „Nauči nas, Gospodine, svojim pravilima“ kojega je otpjevala voditeljica župnog zbora u Svirčima na Hvaru prof. Viktorija Carić, uz orguljsku pratnju maestra Slavka Reljića.
Nakon misnog slavlja uslijedio je zajednički objed. 

Budući da je don Šime ovaj seminar vodio i odradio na slavu Boga i 'pro bono' Hvarske biskupije, u ime biskupije uručena mu je monografija „Za Križen na otoku Hvaru“ od Bernardina Škunce te knjižica o 500. obljetnici krvarenja sv. Križića u Hvaru. 

Pri tom je rečeno kako je “maestro don Šime ostavio vrlo pozitivnu energiju na sudionike seminara koji su osjetili da Iz njega ne izlaze neke naučene pričice, nego živa riječ i život; da je on čovjek koji živi ono što govori. On je riznica znanja kojega će i ubuduće moći slušati voditelji liturgijskog pjevanja i pjevači Hvarske biskupije“.

Misija / fra Stipo Marčinković

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. travanj 2024 20:07