StoryEditorOCM
KazališteRASKOL U HNK

Donedavno je Vicka Bilandžića smatrao prijateljem, a sad je zbog njega dao otkaz! Jasen Boko otkrio nam je sve o odlasku

Piše Jasmina Parić
2. siječnja 2024. - 14:11

Jasen Boko, nekadašnji naš kolega novinar i kritičar, oduševljeni putnik i putopisac, zadnjih desetak godina dramaturg i producent u HNK Split dao je s početkom nove 2024. godine otkaz u svojoj matičnoj kući. Prvi je ujedno javno, na svojoj Facebook stranici ukazao na problem u teatru - novi intendant Vicko Bilandžić ima čestih komunikacijskih šumova sa zaposlenicima - najblaže rečeno.

Jasenu Boki, kako kaže, to je bio i motiv da se pozdravi s teatrom i ponovno postane sam sebi šef. Zapitali smo Jasena Boku, kojemu iz minute u minutu pristižu dobre želje za nastavak samostalne karijere, koji su konkretno njegovi motivi za otkaz.

Budući da si, kako si javno napisao, dao otkaz zbog potpunog neslaganja s radnim metodama i načinom komuniciranja novog intendanta, molim te, malo pojasni o čemu se radi. Zbog čega ti je radno okruženje postalo neugodno?

Nije baš ugodno kad nešto odlučite ostaviti iza sebe komentirati to što je bilo, radije gledam prema onome što me očekuje. Ipak, mislim da je ponašanje novog intendanta neprimjereno tom radnom mjestu.

I zaista, s obzirom da sam novog intendanta donedavno smatrao prijateljem, moram priznati da sam jako neugodno iznenađen njegovim postupcima, ne samo prema meni.

A možda je bilo i očekivano: kad čovjek bez biografije i karijere nastupi na važno mjesto, dobije nekakvu moć i pod sobom ima gotovo tri stotine ljudi, među kojima je veliki broj značajnih umjetnika, ima potrebu svima dokazati koliko je značajan i važan. Mislim da omalovažavanje pa i otvoreno vrijeđanje suradnika s bogatim iskustvom ne smije biti način komunikacije, jer nema dobrog kazališta bez kvalitetne i pristojne komunikacije.

image
Paun Paunovic/Cropix

Ja, eto, imam izbora u životu, pa to ne moram trpjeti, ali žao mi je i zbog kazališta i zbog svih tih vrijednih, kvalitetnih i iskusnih ljudi koji ga čine. Mislim da je, uz elementarnu pristojnost, socijalna inteligencija i poznavanje ljudskih odnosa vrlo bitna odrednica svakog posla koji uključuje upravljanje ljudima, a ovdje to ne vidim. Arogancija, samohvala i omalovažavanje drugih ne može nadoknaditi kvalitetne međuljudske odnose, koji su temelj svakog dobrog posla pa i umjetničkog, a sigurno ne može poslužiti kao radna motivacija.

Ostalo ti je otprilike tri godine do mirovine. Kao slobodnjak, kojem ćeš od svojih interesa dati prednost? Putovanja i putopisi, novinarstvo, kazalište - mislim na dramaturgiju i režiju - vođenje turističkih tura na daleke destinacije?

Pa bavit ću se, kao i uvijek, onim što mislim da poznajem i u čemu imam iskustvo, dakle, s više stvari, uglavnom između tih koje spominješ. I znam sigurno da ću biti u dobrom, pozitivnom okruženju i da mi posao neće biti trauma nego užitak, što sam uvijek tražio.

U statusu slobodnjaka nisi prvi put. Koliko pamtim, prije desetak godina uočio si i nedostatke toga položaja. Postoji li možda mogućnost da se ponovno negdje zaposliš "za stalno" ?

Nije mi prvi put da mijenjam posao i mislim da je to bitna stavka da bih ostao kreativan: kad upadnetš u rutinu, ili ono što raditš ne radiš s guštom kakva korist od toga? Ma imam već i ponudu za posao, malo ću promisliti, ali sam prilično siguran da ću u penziju ući kao slobodnjak.

image
Duje Klaric/

Ima to svojih prednosti i mana, ali svaka sloboda nosi i rizike, a s njima sam uvijek bio spreman nositi se. Na sreću puno je ljudi s kojima sam radio, a koji misle da dobro radim svoj posao i da nisam "star i da loše radim", što sam u posljednje vrijeme imao priliku čuti u teatru, pa mi angažmana ne nedostaje. A bitno mi je da ću sad moći i više putovati, a ne samo tih 30 dana godišnjeg odmora. U svakom slučaju, jako se dobro osjećam i raduje me ono što je ispred mene, što nije bio slučaj proteklih šest mjeseci.

HNK Split ipak je tvoja kuća u kojoj si, u dva navrata, proveo više godina. Što želiš teatru u novoj godini?

Teatru s odličnim umjetničkim potencijalom i ljudima u njemu, želim intendanta koji će znati raditi s ljudima i poštivati njihovo iskustvo, talent i marljivost.

Bilo da novoizabrani intendant koji je malo ušao đonom u teatar pribere i shvati kako se vodi takva ustanova, bilo da dođe neki novi s iskustvom koji će odnose s ljudima, što bi trebalo biti osnovno znanje, poznavati. Jer, podsjećam, dobri međuljudski odnosi nužan su preduvjet za stvaranje kvalitetne umjetnosti, što jest svrha kazališta.

Vicko Bilandžić

Intendant splitskog HNK Vicko Bilandžić trenutno je na putovanju s kojeg nam se kratko javio. Objavu Jasena Boke na Facebooku je vidio i kaže, suzdržao bi se od komentara a sada već bivšem zaposleniku teatra želi puno uspjeha u budućoj karijeri.

Jasen Boko, životopis

Jasen Boko rodio se u Splitu, 1961. godine. Diplomirao je Dramaturgiju na Fakultetu dramskih umjetnosti i Svjetsku književnost s teorijom književnosti na Filološkom fakultetu u Beogradu. U školskoj godini 1993/94 kao Fulbrightov stipendist studirao je na grupi za postdiplomski u klasi Playwriting/Screenwriting na prestižnom američkom sveučilištu New York University.

Od 1990.-1994. radio je u Hrvatskom narodnom kazalištu Split kao dramaturg, od 1994. do 2008. zaposlen je u Slobodnoj Dalmaciji prvo kao urednik kulturne rubrike, zatim kao novinar-komentator te kazališni i književni kritičar. U razdoblju 2008.-2012. ima status samostalnog umjetnika, kao slobodni pisac, da bi od prosinca 2012. do listopada 2013. bio ravnatelj Drame splitskog Hrvatskog narodnog kazališta, gdje je do kraja 2023. radio kao dramaturg i producent u Drami.

U dvadeset i pet godina pisanja za scenu napisao je dvadesetak drama izvedenih na scenama Hrvatske, Slovenije, BiH i Srbije u četrdesetak profesionalnih produkcija.

Od 2000.-2010. u statusu predavača držao je kolegije Lutkarstvo i scenska kultura te Scenska kultura na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Splitu na studijskim grupama Razredna nastava i Predškolski odgoj, a od 2014.-2016. na istom fakultetu, odsjeku za Hrvatski jezik i književnost bio je predavač kolegija Primjeri iz dramske književnosti.

Objavio je šesnaest knjiga, a u trideset godina bavljenja publicističkim radom objavio je tisuće članaka o kulturnoj i kazališnoj problematici, intervjua, reportaža i putopisa, u dnevnim novinama, tjednicima i raznim domaćim i stranim stručnim časopisima i izdanjima.

Član je Hrvatskog društva dramskih umjetnika, Hrvatskog društva pisaca i Hrvatskog novinarskog društva. Dobitnik je brojnih nagrada, govori engleski, talijanski i španjolski jezik.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. studeni 2024 03:53