StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Udar sreće‘: Završni udarac sa stilom

Piše Marko Njegić
17. siječnja 2024. - 23:57
Gravier Productions, Perdido Productions - Album/Album/Profimedia/Gravier Productions, Perdido Productions - Album/album/profimedia

Pisac Alain Aubert u jednoj sceni filma “Udar sreće” (“Coup de chance”) otkriva kolegici iz srednje škole Fanny da je bio u Parizu, Barceloni, Londonu... I evo ga opet u Parizu, gdje su se njih dvoje slučajno sreli prvi put nakon srednje. U Alainovoj izjavi reflektirane su europske ekskurzije Woodyja Allena u novom mileniju. Bio je Allen u Londonu (“Završni udarac”, “Senzacionalna vijest”, “Kasandrin san”, “Upoznat ćeš visokog, tamnog stranca”), Barceloni (“Vicky Cristina Barcelona”) i Parizu (“Ponoć u Parizu”).

Sada se nanovo vratio u Pariz da bi u francuskoj produkciji i na francuskom jeziku snimio “Udar sreće” kao svoj jubilarni pedeseti i vjerojatno posljednji film, tempiran za hrvatsku kinodistribuciju istovremeno s njegovom velikom retrospektivom na HTV-u u sklopu koje su prikazani “Moćna Afrodita”, “Svi kažu volim te”, “Grimizna ruža Kaira”...

FILM: Coup de chance; romantični triler; Francuska, 2023. REŽIJA: Woody Allen ULOGE: Lou de Laâge, Melvil Poupaud DISTRIBUCIJA: MCF OCJENA: ****

Woody je oduvijek štovao francusku kinematografiju. “Kad sam bio mladić, moji prijatelji i ja, svi mi u New Yorku koji smo željeli biti filmaši, bili smo pod velikim utjecajem francuske kinematografije”, rekao je jednom. Francuzi su štovali i Woodyja. “Oni rade dvije greške u vezi mene: misle da sam intelektualac jer nosim ove naočale i da sam umjetnik zato što moji filmovi gube novac”, svojedobno se našalio Allen.

No, šalu na stranu, nije slučajno da je Woody odlučio snimiti svoj moguće oproštajni film baš u Francuskoj. Pariz ga je, konačno, inspirirao za jedan od najboljih filmova u novom mileniju, spomenuti “Midnight In Paris”, kao i “Everyone Says I Love You” i “Café Society”, također djelomično snimljene u “gradu svjetla”.

Inspiracija je proradila i na snimanju “Coup de chance”, premda nešto drukčije vrste. Dok je “Ponoć u Parizu” fantazijska romantična komedija, “Udar sreće” samo naizgled starta kao rom-com. Film o slučajnosti, ironiji i (ne)sreći sličniji je Allenovim krimićima poput “Zločina i prekršaja”, tj. “Match Point” i “Scoop”.

Moglo bi se reći i da sačinjava neslužbenu trilogiju s potonja dva ostvarenja, a ako “Udar sreće” nije remek-djelo kao “Završni udarac”, superiorniji je “Senzacionalnoj vijesti” i zasigurno ponajbolji njegov film od “Jasmine French” navaomo, tj. jedan od boljih u novom mileniju, tim više uzme li se u obzir da ga je Woody snimio u 88. godini.

Kao i u “Matchpointu”, Allen ulazi u visoko (francusko) društvo, a tu je i preljubnička afera, u ovom slučaju Fanny (predivna Lou de Laâge) i Alaina (Niels Schneider), koja će pokrenuti lanac događaja. Alain je razveden, ali Fanny je udana, trofejna žena starijeg milijunaša Jeana Fourniera (Melvil Poupaud, zadnje viđen u filmovima “Jednog lijepog jutra” i “Jeanne du Barry”).

Jean “bogate čini još bogatijima” i sve što radi “uglavnom je legalno”, iako se o njemu šire tračevi da je odgovoran za nestanak i smrt bivšeg poslovnog partnera, a suprotnost je Alainu kao netko tko ne vjeruje u slučajnost i sreću. “Sreća ne postoji, ona se izaziva”, tvrdi Jean.

Susret s Alainom budi u Fanny zatomljenu romantiku kad joj on prizna da je bila njegova “prva ljubav”, “središte života”. “To me vratilo u prošlost. Bio je lud za mnom u srednjoj. Da mi je ranije prišao, možda bi mi život bio drukčiji”, govori Fanny prijateljici, a ova joj kasnije savjetuje “ostavi ga dok je još vrijeme”.

Jedan nalazak vodi do drugoga i eto afere. Kad Jean posumnja da ga Fanny vara i angažira detektiva (Gregory Gadebois) da je prati, njegova se sumnja pokazuje osnovanom i spreman je na sve da prekine ženinu aferu. Priča tada kreće mračnijim krimi-trilerskim putem koji Allen malčice humorno osvjetljava zaigranom jazz glazbom i uvođenjem lika Fannyne majke (Valerie Lemercier), ljubiteljice krimića i detektivskih romana, voljne preuzeti ulogu detektiva i istražiti tračeve vezane za zeta.

Više bi bilo nepristojno napisati, ali može se reći da je završnica osvježavajuća i da pristaje priči. Zanimljivo je da Woody prilagođava krimi zaplet mjestu radnje pa je “Coup de chance” umnogome “chabrolovski” film, nadahnut “Nevjernom ženom”, kao i romanima Georgesa Simenona poput “Plave sobe”, a u imenu i djevojačkom prezimenu glavnog ženskog lika spojio je dvije glumačke legende francuske kinematografije, Fanny Ardant i Jeanne Moreau.

Naravno, “Udar sreće” je i prepoznatljivo “allenovski” s rečenicama tipa “Život je velika mračna farsa”, istovremeno zabavan i (još više) melankoličan film. Sjetne boje jeseni u kadrovima legendarnog snimatelja Vittorija Storara (“Posljednji tango u Parizu”, “Apokalipsa danas”, “Posljednji kineski car”, “Dick Tracy”), koji je radio i recentnim Woodyjevim filmovima (“Wonder Wheel”, “Kišni dan u New Yorku”), sugeriraju da bi “Coup de chance” zaista mogao biti Allenov oproštaj. Takav je život. C’est la vie.

Uspon Lou de Laâge

Lou de Laâge bila je 2014. otkriće redateljskog drugijenca glumice Melanie Laurent "Breathe", nakon čega se pojavila uz Juliette Binoche u "Iščekivanju", zatim u filmu "Nevine" Anne Fontaine, trileru "Crna kutija"...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2024 00:52