Hoćemo li ga vidjeti opet? Mislim da hoćemo jednog dana... Završne riječi iz filma "Matrix Revolutions" ostvarile su se 18 godina kasnije. Neo se vratio u četvrtom dijelu cyberpunkovskog SF akcijskog serijala "Matrix Resurrections" Lane Wachowski, koji će mnogi o(t)pisati kao nepotreban, kako su otpisivali i "Reloaded&Revolutions".
"Uskrsnuća" to načelno i jesu, ali "matrixovski" cyberpunk nije mrtav: priča ovog serijala je i dandanas potrebna, odnosno aktualna, čak i aktualnija nego na prijelazu novog milenija, kad je prvi "Matrix" postao fenomen.
---
FILM: Matrix Resurrections; SF akcija; SAD, 2021. REŽIJA: Lana Wachowski ULOGE: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ***
---
Film nije donio samo vizualnu revoluciju s usporeno-zamrznutim "bullet time" efektima na zlatnoj sredini raskošne spektakularnosti blockbustera Jamesa Camerona (tekući "heavy metal" učinci "Terminatora 2", rešetanje pločica i ostakljenih zgrada a la "Istinite laži") i akrobatske borilačko-pucačke kinetike Johna Wooa (naoružani "slow motioni").
Bio je intelektualno stimulativan s kompleksnom pričom koja je bila prirodna nadogradnja "Terminatora" (čovječanstvo pod vladavinom strojeva i proročanstvo o mesijanskom spasitelju), odnosno "Potpunog sjećanja" i "Grada tame" (crvene pilule, san-java, simulirana stvarnost).
Oslobađanje "čipiranih" ljudi prikopčanih na matricu u digitalnoj stvarnosti, odnosno računalno generiranoj simulaciji, otključavanje uma, slobodna volja, (cyber)punkerski poziv na "rage against the machine" revoluciju... Poznato, zar ne?
U vrijeme prijašnjih "Matrixa" ljudi nisu bili robovi tehnologije kao danas, pod utjecajem društvenomrežnih ili stramingovskih algoritama, "kontrolirani" od servera i njihovih kreatora koji kodiraju "matrixovske" virtualne svjetove, niti su bili zarobljeni u ponavljajućim petljama, poput aktera videoigara i digitaliziranih hollywoodskih blockbustera.
"Matrix" je danas svuda oko nas u trenutku kad je "Resurrections" krenuo u kina. "Ljudi žele da ih se kontrolira", opaža netko u novom filmu, gdje slobodan um (p)ostaje jedan od glavnih motiva priče koja djeluje kao potpuno sjećanje na "Matrix", pa i deja vu prvog dijela, da ne kažemo "deja Woo".
---
---
Početak "Uskrsnuća" gotovo je identičan originalu iz 1999. godine. Naoružani policajci ulaze u prostoriju i nišane u ženu odjevenu u crni lateks. "Posve deja vu", nema što. "Znam što se iduće događa, znam ovu priču", govori novi ženski lik Bugs (Jessica Henwick) promatrajući zbivanja u matrici unutar matrice i preotimajući riječi iz gledateljevih usta.
Međutim, žena u crnom latekstu neće skočiti i "zamrznuti" se načas u zraku prije nego što uputi nožni udarac u prsa policajca dok se kamera vrti oko nje za 180 stupnjeva. Nema "bullet time" efekta ili "vremena metka". Ni žena, kad je bolje pogledamo, nije Trinity (Carrie-Anne Moss) kakvu poznajemo, nezaboravna Neova (Keanu Reeves) partnerica u ljubavi i akciji.
"Možda ovo nije priča za koju mislimo da jest", veli Bugs. I jest i nije budući da "Resurrections" boravi na sve tanjoj granici remakea/reseta i nastavka, ali njegov boravak ima veoma pametni visokokonceptualni metafilmski odmak na tragu "Posljednjeg akcijskog junaka" i "Nove noćne more Wesa Cravena", kao u rijetko kojem novijem blockbusteru.
Neo je od hakera iz prvog filma avansirao u sredovječnog dizajnera igara znanog po pravom imenu Thomas Anderson i prva je scena virtualna preslika njegova gejmerskog koda. U oko upadaju akcijske figurice iz "Matrixa" na njegovu stolu, uključujući Trinity s uzijima u padu s nebodera iz "Reloadeda" i lignjolike robote.
Thomas je prije 20 godina stvorio revolucionarnu trilogiju videoigara "Matrix", koja mu je toliko ušla pod kožu da se sve više gubi između zbilje i iluzije, zbog čega posjećuje psihoanalitičara (Neil Patrick Harris). Warner Bros u filmu traži od njega nastavak trilogije, umjesto nešto posve novo, kao što je u stvarnosti od Wachowski tražio četvrti dio jer "prerade prolaze" i "priče nikad ne završe".
Ako neće on(i), Warner će angažirati nekog drugog. Citat "I dalje pričamo iste priče s drugim imenima i licima" krajnje je samosvjestan s obzirom na to da se Thomasov šef (Jonathan Grof) zove Smith kao agent Huga Weavinga u prva tri filma, a Yahya Abdul-Mateen II ("Candyman") preuzima ulogu Morpheusa od Laurencea Fishburnea.
---
---
Stječe se dojam kako je Wachowski svjesna dvojbene ideje nastavka i na njega je nevoljko pristala, radije da ga snimi sama nego da njezino čedo preuzme neki drugi redatelj. A kad je već pristala na "Uskrsnuća", odlučila je dati ljudima traženi nostalgični "trip", jer "ništa ne smiruje tjeskobu kao malo nostalgije", ali i usput demitologizirati mitologiju "Matrixa", onako kako bi to napravio David Lynch ("Mulholland Drive") ili možda čak Federico Fellini ("Osam i pol").
Na taj način "Resurrections" je logičan nastavak "Revolutionsa", koji je završio neobično i antiklimaktički, bez očekivanog trijumfa junaka. S najmetafilmskijim metafilmom godine i šire Wachowski cinično propituje smisao postojanja ovakvih nastavaka i subvertira dominantnu hollywoodsku "sequel-reboot" blockbustersku matricu današnjice koju je "Matrix" dijelom oblikovao franšizacijom originalnih ideja.
Postavka je ingeniozna i film bi, kao takav, bio znatno bolji da vizualno-akcijski ne nalikuje recentnim blockbusterima kakve satirizira. "Uskrsnuća" ne dosežu koreografsku akcijsku ljepotu i čistoću prvog filma, pa i nastavaka, odveć izgledajući kao suvremeni blockbuster prenapucanih i nerijetko raspuknutih piksela.
Nitko nije očekivao novu revoluciju, odnosno novo "vrijeme metka", ali "Resurrections" baš i ne uspijeva oduzimati dah u adrenalinskim borilačkim ili pucačkim sekvencijama i potjerama, premda pokušava izvesti nešto novo u sceni usporenog ili usporenijeg pokreta u usporenom pokretu unutar istog "slow motion" kadra.
Nesumnjivo je da Neo "još uvijek zna kung fu", no njegove borbe više ne koreografira Yuen Woo-ping ("Tigar i zmaj", "Kill Bill"), niti film producira Joel Silver ("Demolition Man", "Operacija Swordfish"), pa Wachowski često snima scene nervoznom kamerom i sjecka ih u montaži kao da režira novog "Jasona Bournea" i doživljava "virtualni delirij tremens", spomenut u "Revolutionsu".
Završna potjera s Trinity i Neom na motociklu dobro je zamišljena, ali nije realizirana kao jurnjava u "Reloadedu", možda i zato što se odvija po mraku. Ipak, film diže emocija, i završnica s ljubavnicima na nišanu helikoptera na krovu nebodera podsjeća na to zašto smo zavoljeli "Matrix". Nije to samo zbog akcije, nego i romanse sada sredovječnih junaka. Najbolji SF par Trinity i Neo dobili su priliku ostvariti nikad dublju konekciju, prepraviti svijet i nacrtati duge na njegovu nebu boje vanilije.
---
Animirana Bakica kao Trinity
Relativno sličnu "matrixovsku" meta-postavku imao je ove godine i novi "Space Jam" koji je ubacio JeBrona Jamesa u server, a animirane "Looney Tunes" likove u scenu iz prvog "Matrixa" pa je Bakica glumila Trinity.
Hoćemo li ga vidjeti opet? Mislim da hoćemo jednog dana... Završne riječi iz filma "Matrix Revolutions" ostvarile su se 18 godina kasnije. Neo se vratio u četvrtom dijelu cyberpunkovskog SF akcijskog serijala "Matrix Resurrections" Lane Wachowski, koji će mnogi o(t)pisati kao nepotreban, kako su otpisivali i "Reloaded&Revolutions".
"Uskrsnuća" to načelno i jesu, ali "matrixovski" cyberpunk nije mrtav: priča ovog serijala je i dandanas potrebna, odnosno aktualna, čak i aktualnija nego na prijelazu novog milenija, kad je prvi "Matrix" postao fenomen.
---
FILM: Matrix Resurrections; SF akcija; SAD, 2021. REŽIJA: Lana Wachowski ULOGE: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ***
---
Film nije donio samo vizualnu revoluciju s usporeno-zamrznutim "bullet time" efektima na zlatnoj sredini raskošne spektakularnosti blockbustera Jamesa Camerona (tekući "heavy metal" učinci "Terminatora 2", rešetanje pločica i ostakljenih zgrada a la "Istinite laži") i akrobatske borilačko-pucačke kinetike Johna Wooa (naoružani "slow motioni").
Bio je intelektualno stimulativan s kompleksnom pričom koja je bila prirodna nadogradnja "Terminatora" (čovječanstvo pod vladavinom strojeva i proročanstvo o mesijanskom spasitelju), odnosno "Potpunog sjećanja" i "Grada tame" (crvene pilule, san-java, simulirana stvarnost).
Oslobađanje "čipiranih" ljudi prikopčanih na matricu u digitalnoj stvarnosti, odnosno računalno generiranoj simulaciji, otključavanje uma, slobodna volja, (cyber)punkerski poziv na "rage against the machine" revoluciju... Poznato, zar ne?
U vrijeme prijašnjih "Matrixa" ljudi nisu bili robovi tehnologije kao danas, pod utjecajem društvenomrežnih ili stramingovskih algoritama, "kontrolirani" od servera i njihovih kreatora koji kodiraju "matrixovske" virtualne svjetove, niti su bili zarobljeni u ponavljajućim petljama, poput aktera videoigara i digitaliziranih hollywoodskih blockbustera.
"Matrix" je danas svuda oko nas u trenutku kad je "Resurrections" krenuo u kina. "Ljudi žele da ih se kontrolira", opaža netko u novom filmu, gdje slobodan um (p)ostaje jedan od glavnih motiva priče koja djeluje kao potpuno sjećanje na "Matrix", pa i deja vu prvog dijela, da ne kažemo "deja Woo".
---
---
Početak "Uskrsnuća" gotovo je identičan originalu iz 1999. godine. Naoružani policajci ulaze u prostoriju i nišane u ženu odjevenu u crni lateks. "Posve deja vu", nema što. "Znam što se iduće događa, znam ovu priču", govori novi ženski lik Bugs (Jessica Henwick) promatrajući zbivanja u matrici unutar matrice i preotimajući riječi iz gledateljevih usta.
Međutim, žena u crnom latekstu neće skočiti i "zamrznuti" se načas u zraku prije nego što uputi nožni udarac u prsa policajca dok se kamera vrti oko nje za 180 stupnjeva. Nema "bullet time" efekta ili "vremena metka". Ni žena, kad je bolje pogledamo, nije Trinity (Carrie-Anne Moss) kakvu poznajemo, nezaboravna Neova (Keanu Reeves) partnerica u ljubavi i akciji.
"Možda ovo nije priča za koju mislimo da jest", veli Bugs. I jest i nije budući da "Resurrections" boravi na sve tanjoj granici remakea/reseta i nastavka, ali njegov boravak ima veoma pametni visokokonceptualni metafilmski odmak na tragu "Posljednjeg akcijskog junaka" i "Nove noćne more Wesa Cravena", kao u rijetko kojem novijem blockbusteru.
Neo je od hakera iz prvog filma avansirao u sredovječnog dizajnera igara znanog po pravom imenu Thomas Anderson i prva je scena virtualna preslika njegova gejmerskog koda. U oko upadaju akcijske figurice iz "Matrixa" na njegovu stolu, uključujući Trinity s uzijima u padu s nebodera iz "Reloadeda" i lignjolike robote.
Thomas je prije 20 godina stvorio revolucionarnu trilogiju videoigara "Matrix", koja mu je toliko ušla pod kožu da se sve više gubi između zbilje i iluzije, zbog čega posjećuje psihoanalitičara (Neil Patrick Harris). Warner Bros u filmu traži od njega nastavak trilogije, umjesto nešto posve novo, kao što je u stvarnosti od Wachowski tražio četvrti dio jer "prerade prolaze" i "priče nikad ne završe".
Ako neće on(i), Warner će angažirati nekog drugog. Citat "I dalje pričamo iste priče s drugim imenima i licima" krajnje je samosvjestan s obzirom na to da se Thomasov šef (Jonathan Grof) zove Smith kao agent Huga Weavinga u prva tri filma, a Yahya Abdul-Mateen II ("Candyman") preuzima ulogu Morpheusa od Laurencea Fishburnea.
---
---
Stječe se dojam kako je Wachowski svjesna dvojbene ideje nastavka i na njega je nevoljko pristala, radije da ga snimi sama nego da njezino čedo preuzme neki drugi redatelj. A kad je već pristala na "Uskrsnuća", odlučila je dati ljudima traženi nostalgični "trip", jer "ništa ne smiruje tjeskobu kao malo nostalgije", ali i usput demitologizirati mitologiju "Matrixa", onako kako bi to napravio David Lynch ("Mulholland Drive") ili možda čak Federico Fellini ("Osam i pol").
Na taj način "Resurrections" je logičan nastavak "Revolutionsa", koji je završio neobično i antiklimaktički, bez očekivanog trijumfa junaka. S najmetafilmskijim metafilmom godine i šire Wachowski cinično propituje smisao postojanja ovakvih nastavaka i subvertira dominantnu hollywoodsku "sequel-reboot" blockbustersku matricu današnjice koju je "Matrix" dijelom oblikovao franšizacijom originalnih ideja.
Postavka je ingeniozna i film bi, kao takav, bio znatno bolji da vizualno-akcijski ne nalikuje recentnim blockbusterima kakve satirizira. "Uskrsnuća" ne dosežu koreografsku akcijsku ljepotu i čistoću prvog filma, pa i nastavaka, odveć izgledajući kao suvremeni blockbuster prenapucanih i nerijetko raspuknutih piksela.
Nitko nije očekivao novu revoluciju, odnosno novo "vrijeme metka", ali "Resurrections" baš i ne uspijeva oduzimati dah u adrenalinskim borilačkim ili pucačkim sekvencijama i potjerama, premda pokušava izvesti nešto novo u sceni usporenog ili usporenijeg pokreta u usporenom pokretu unutar istog "slow motion" kadra.
Nesumnjivo je da Neo "još uvijek zna kung fu", no njegove borbe više ne koreografira Yuen Woo-ping ("Tigar i zmaj", "Kill Bill"), niti film producira Joel Silver ("Demolition Man", "Operacija Swordfish"), pa Wachowski često snima scene nervoznom kamerom i sjecka ih u montaži kao da režira novog "Jasona Bournea" i doživljava "virtualni delirij tremens", spomenut u "Revolutionsu".
Završna potjera s Trinity i Neom na motociklu dobro je zamišljena, ali nije realizirana kao jurnjava u "Reloadedu", možda i zato što se odvija po mraku. Ipak, film diže emocija, i završnica s ljubavnicima na nišanu helikoptera na krovu nebodera podsjeća na to zašto smo zavoljeli "Matrix". Nije to samo zbog akcije, nego i romanse sada sredovječnih junaka. Najbolji SF par Trinity i Neo dobili su priliku ostvariti nikad dublju konekciju, prepraviti svijet i nacrtati duge na njegovu nebu boje vanilije.
---
Animirana Bakica kao Trinity
Relativno sličnu "matrixovsku" meta-postavku imao je ove godine i novi "Space Jam" koji je ubacio JeBrona Jamesa u server, a animirane "Looney Tunes" likove u scenu iz prvog "Matrixa" pa je Bakica glumila Trinity.
Hoćemo li ga vidjeti opet? Mislim da hoćemo jednog dana... Završne riječi iz filma "Matrix Revolutions" ostvarile su se 18 godina kasnije. Neo se vratio u četvrtom dijelu cyberpunkovskog SF akcijskog serijala "Matrix Resurrections" Lane Wachowski, koji će mnogi o(t)pisati kao nepotreban, kako su otpisivali i "Reloaded&Revolutions".
"Uskrsnuća" to načelno i jesu, ali "matrixovski" cyberpunk nije mrtav: priča ovog serijala je i dandanas potrebna, odnosno aktualna, čak i aktualnija nego na prijelazu novog milenija, kad je prvi "Matrix" postao fenomen.
Film nije donio samo vizualnu revoluciju s usporeno-zamrznutim "bullet time" efektima na zlatnoj sredini raskošne spektakularnosti blockbustera Jamesa Camerona (tekući "heavy metal" učinci "Terminatora 2", rešetanje pločica i...