Bespoštedne prve minute filma “Označen za smrt” (“Marked For Death”, 1990.) sugeriraju da gledamo brutalnu, neapologetsku akciju monolitnog akcijskog junaka Stevena Seagala iz njegove zlatne faze. Seagal u ulozi DEA agenta Johna Hatchera prebija jednog Dannyja Treja kao od šale, nekog negativca mačem skrati za ruku i pretvori u švicarski sir meksičku prostitutku koja je mučki napucala njegova partnera.
Ipak, Hatcher je pregorio na zadnjem zadatku i ima potrebu ispovjediti se svećeniku riječima: “Znao sam da će biti pravde samo ako je sam otkrojim, ne uvijek po zakonu. Činio sam sve kako bih dohakao zlima i napokon sam shvatio da sam postao jedan od njih”. Svećenik savjetuje Hatcheru “Idite obitelji, pokušajte pronaći nježniju osobu u sebi i dajte joj izraziti se”.
Nježnija osoba u Seagalu? To je zgodno i ironično jer Hatcherovo “misli da se povukao” traje nekih pet do deset minuta, koliko treba da ga nevolja ponovno potapše po ramenu, kad se jamajkanski dileri predvođeni “sveprisutnim” Screwfaceom (Basil Wallace u “dvostrukoj” ulozi negativca), nazvanim prema pjesmi Boba Marleyja, raspojasaju u čikaškom kvartu gdje živi junakova sestra s djecom.
Može Hatcher uzvratiti s “uzet ću transfuziju” kad mu kažu “to ti je u krvi”, ispalivši prvi od nekoliko štosnih “one-linera” (“Jedan je mislio da je besmrtan, a drugi da može letjeti, obojica su bili u krivu”, “Nadam se da nisu trojci”), ali znamo da neće, posebno kad stvar s Jamajčanima postane osobna nakon ranjavanja njegove nećakinje (Danielle Harris).
Jasno, žanrovski klišeji su tu, kao i već viđeni trenuci poput Hatcherova automobila u sendviču između kamiona i bagera na tragu “Sirovog ugovora”. No, “Marked For Death”, svojedobno poznat po zvučnom domaćem naslovu “Žigosan za smrt”, nudi i svjež pristup pucnjavi, jurnjavi i tučnjavi, najviše u sceni potjere koja kulminira žestokom akcijom u šoping centru, žešćom od “Invazije na SAD”, a intrigantna je njegova poveznica s “Predatorom 2”.
Glasine da je Seagal žarko želio glumiti u “Predatoru 2” potvrdio je nedavno redatelj tog filma Stephen Hopkins. Seagal je ugostio Hopkinsa u svojoj kući i predlagao ideje za nastavak nezaboravnog klasika sa Schwarzeneggerom nakon što je Arnie ispao iz igre, preferirajući “Terminatora 2”.
Hopkins se prisjetio tog “ludog popodneva”, tj. sastanka u sobi sa zidovima prekrivenima oružjem, gdje je ”Stevo” predložio redatelju da glumi CIA-ina psihijatra koji je, dakako, majstor borilačkih vještina i nosi pištolj. “Ovo je drukčije od onog što planiramo, pretpostavljam da to ne bismo trebali učiniti”, rekao je Hopkins.
Akcijski junak u usponu (“Iznad zakona”, “Otporan na metke”) nije odustajao, računajući da bi time ušao u (naj)višu hollywoodsku ligu i preuzeo štafetu od Schwarzeneggera, a možda i da bi se u kostimu Predatora opet našao njegov ljuti konkurent Van Damme pa da omjeri snage s njime.
Na izlasku je Seagal dao Hopkinsu akcijsku ponudu koja se (ne) odbija: “Želim da dođeš na moj ranč u Santa Barbari, tamo imam poligon za lansiranje granata, možemo ih zajedno lansirati”, misleći da će time zapečatiti dogovor, ali redatelj jednostavno nije osjećao da je majstor aikida pravi izbor za heroja “Predatora 2”.
Međutim, Seagal je odlučio uzvratiti udarac i iste godine, također za studio 20th Century Fox, snimio svojevrsnu vlastitu inačicu “Predatora 2” – akcić “Označen za smrt”. Zanimljivo, za redatelja je “Stevo” angažirao Dwighta H. Littlea, dotad najpoznatijeg po četvrtom dijelu serijala “Noć vještica”, kao što je Hopkins bio poznat po petoj “Stravi u Ulici brijestova” (uzgred, transfer iz horora u akciju je 1990. napravio i Renny Harlin; “A Nightmare On Elm Street 4” – “Umri muški 2”).
Upravo stoga film izgleda mračnije i nasilnije od ostalih Seagalovih akcija iz tog perioda poput “Utjerivača pravde” ili “Pod opsadom” i koketira s nadnaravnim hororom zahvaljujući jamajkanskim vudu vračevima u stilu “Živi i pusti umrijeti” kojih je bilo i u “Predatoru 2” (“fucking voodoo magic, man”).
“Marked For Death” doista djeluje kao da se odvija u svijetu “Predatora 2”, premda je mjesto radnje Chicago umjesto Los Angelesa. Jamajčani kolo vode u oba filma i sa svojim reggae frizurama, “dreadlocksima”, podsjećaju na rastafarijanskog svemirskog lovca Predatora, posebice Screwface. Screwface je opak zlikovac, no Seagal je još opakiji kao Hatcher.
“Voliš ubijanje, ali si prazna školjka”, Screwface veli Hatcheru koji sređuje Jamajčane jednako brutalno poput Predatora, ako ne i brutalnije; izvanzemaljac nije lomio ruke, noge, vratove i kičme žrtvama kao Seagal u scenama koje su bolne za gledanje. Iako naslov sugerira da je Seagal “označen za smrt”, u stvari su to negativci. Hatcher čak ima i strojnicu s crvenim ciljnikom za “označavanje” mete i naočale za noćno gledanje s predatorskom termičkom (infrazelenom) kamerom. On je Predator ovog filma.