StoryEditor
Film & TVCINEMARK

MLADI AHMED Razmetni sin Dardenneovih

13. veljače 2020. - 23:36

FILM: Le jeune Ahmed; drama; Belgija/Francuska, 2019. REŽIJA: braća Dardenne ULOGE: Idir Ben Addi, Myriem Akheddiou DISTRIBUCIJA: Discovery OCJENA: ***

Belgijska braća Jean-Pierre i Luc Dardenne osvojila su čak dvije Zlatne palme za filmove "Rosetta" i "Dijete" (1999., 2005.). Dardenneovci se nalaze u povlaštenom društvu dvostrukih canneskih pobjednika s Francisom Fordom Coppolom, Michaelom Hanekeom, Kenom Loachom, Shôheijem Imamurom, Alfom Sjöbergom, Billeom Augustom i Emirom Kusturicom. Otad su i redovni canneski pretplatnici.

Svaki idući film braće Dardenne, "Lornina šutnja" (2008.), "Dječak s biciklom" (2011.), "Dva dana, jedna noć" (2014.) i "Nepoznata djevojka" (2016.), uvršten je u konkurenciju festivala u Cannesu neovisno o varijacijama u kakvoći, premda treba biti svjestan da nijedan nije bio ni blizu loš. Kad su se Jean-Pierre i Luc prošle godine ponovno našli u glavnom programu Cannesa s novim filmom "Le jeune Ahmed", šuškalo se da bi mogli ispisati festivalsku povijest i postati vlasnici treće Zlatne palme.

To se na koncu nije dogodilo i pobijedio je friški oskarovac "Parazit". No, nakon što se pogleda "Mladi Ahmed", jasno je i zašto, mada su braće Dardenne osvojila "utješnu" nagradu za režiju. Svi koji vječito trube o "nezasluženim" dobitnicima Oscara, na ovom primjeru mogu uvidjeti kako ne radi samo Akademija krive procjene. "Le jeune Ahmed" je dosad vjerojatno najslabiji ili najmanje (istinski) dobar film Dardenneovih.

Svakako, ni blizu njihovih vrhunaca kao što su "Rosetta", "L'enfant" i "Deux jours, une nuit". Braća Dardenne definitivno kaskaju iza najvećeg sociorealističkog pandana Loacha koji je pokazao više vitalnosti od njih s posljednjim filmom "Oprostite, mimoišli smo vas". Naravno, to ne znači da neujednačeni "Mladi Ahmed" povremeno ne zabljesne onim što je već godinama njihov zaštitni znak – dokudramska "stilizacija" i opservacijska narav režije u portretiranju marginalaca.

Ovdje je taj marginalac radikalizirani belgijski tinejdžer arapskog podrijetla Ahmed (Idir Ben Addi). Kako je došlo do njegove radikalizacije, ne znamo. U trenutku kad film počne mladić je potpao pod utjecaj manipulatorskog imama Youssoufa (Othmane Mouman), a ovaj ga uči vlastitu verziju Kurana. Moguće da je klinac bez oca tražio očinsku figuru i pronašao je u krivom mentoru, napose pod utjecajem priča o njegovom jihadskom rođaku-mučeniku.

Jean-Pierre i Luc namjerno ne preciziraju korijene radikalizacije, ali time potiču manjak razumijevanja prema titularnom liku i distanciraju gledatelja od njega u filmu koji su, k tome, režirali možda nikad distanciranije dosad. Ahmed je krajnje nesimpatičan kad se "ufilma" u radikalni Islam, za razliku od prethodnog problematičnog klinca s biciklom iz opusa Dardenneovh ("Le gamin au vélo").

On traži od prijatelja mir da može učiti Kuran, prostire prostirku gdje stigne i moli se pet puta dnevno. Odbija se najednom rukovati s učiteljicom dopunske nastave, također Muslimankom Inès (Myriem Akheddiou), koja mu je pomogla s disleksijom. Jer, "pravi se musliman ne rukuje sa ženama", a Ines djecu ne uči arapski iz Kurana i, "nečista", ima dečka Židova. Grozno se ophodi i prema majci i sestri (Claire Bodson, Cyra Lassman); prvu naziva alkoholičarkom kad pije vino, drugoj prigovara da se oblači kao kurva.

Kulminacija dolazi prilikom Ahmedova pokušaja ubojstva učiteljice zato što je imam rekao da je apostata. Neuspješnu egzekuciju umorstva Dardenneovi orkestraju uspješno i prenose malčev početni šok na gledatelja, osupnuta da je Ahmed otišao toliko daleko, jednako kao i njegov imam ("nisam ti rekao da je ubiješ").

To je uvjerljivo najbolja scena filma i rijetka koja "dardenneovski" prenosti "životnost" situacije, tj. da ne izgleda kao "režirana", iako će Ahmed još par puta pokušati izvesti nešto slično kad ga socijalni radnici otprave na farmu u rehabilitacijske svrhe ("Pokušao si ubiti nekoga. Smrt je više od uboda komarca. Rođak ti je lagao."). Ondje bi se trebao iskupiti za grijehe kroz dnevne aktivnosti i odnos s vršnjakinjom Louise (Victoria Bluck) koja se u njega zaljubljuje, miluje ga po licu grančicom pšenice i poljubi u nizu scena dobrodošle "spontanosti" kakve razbijaju režijsku krutost i povremeno ukočen dijalog.

Međutim, mnoge druge scene i situacije djeluju izvještačeno, a finale je melodramski prilično manipulativno, kao da Dardenneovi najednom žele približiti sebe i gledatelja Ahmedu, a opet možda i ne skroz. Otvoreni kraj je postavljen po principu "deus ex machina". Bog ili Alah iz stroja?

Najbolje od braće Dardenne u 2000-ima

1. 'Dva dana, jedna noć' (2014.)
2. 'Dijete' (2005.)
3. 'Sin' (2002.)
4. 'Dječak s biciklom' (2011.)
5. 'Lornina šutnja' (2008.)
6. 'Nepoznata djevojka' (2016.)
7. 'MLADI AHMED' (2019.)

Izdvojeno

12. kolovoz 2020 02:56