Usporavanje režijskog ritma nije opcija za Guya Ritchieja. Nema tome dugo da je premijeru imala njegova serija “Gospoda”, Ritchie se vratio s novim projektom “Ministarstvo nedžentlmenskog ratovanja” (“The Ministry Of Ungentlemanly Warfare”).
Čovjek ne staje i od 2019. do 2024. snimio je “Aladdina”, “Gospodu”, “Dane gnjeva”, “Operaciju Fortune” i “Zavjet”. Pridodamo li tome i dva ovogodišnja projekta, serijsku verziju filma “The Gentlemen” i “Ministarstvo nedžentlmenskog ratovanja”, Ritchieju treba skinuti kapu na produktivnosti.
Ako “Gospoda” označava povratak Ritchiejevim gangsterskim krimi korijenima (“Lopovi, ubojice i dvije nabijene puške”, “Zdrpi i briši”), “The Ministry Of Ungentlemanly Warfare” je još jedan u nizu njegovih hollywoodskih akcijskih blockbustera koje britanski redatelj frekventno snima otkako se preselio u Ameriku (spomenimo još i “Sherlocka Holmesa 1&2”, “Šifru U.N.C.L.E.” i “Kralja Arthura”).
Međutim, “Ministarstvo nedžentlmenskog ratovanja” više od ijednog blockbustera podsjeća na ranog Ritchieja utoliko što se redatelj opet loži na Quentina Tarantina. Kao što su “Lock, Stock & Two Smoking Barrels” i “Snatch” nastali pod utjecajem Tarantinovih filmova “Psi iz rezervoara”, “Pakleni šund” i “Jackie Brown”, isto se može reći i za “The Ministry Of Ungentlemanly Warfare”.
Ovo je Ritchiejev odgovor na “Nemilosrdne gadove” koji je pronašao inspiraciju u istinitoj priči ukoričenoj u knjizi Damiena Lewisa “Churchill’s Secret Warriors: The Explosive True Story Of The Special Forces Desperadoes Of WWII”. Priča je preuzeta iz povjerljivih dokumenata Winstona Churchilla (glumi ga Rory Kinnear) i tiče se posebnog savezničkog tima specijalaca u “neovlaštenoj i neslužbenoj akciji neutraliziranja njemačkih podmornica u vodama koje kontroliraju nacisti”.
Interesantno je da su akteri tima specijalaca neposredno iznjedrili moderne tajne operacije (“black ops”), kao i to da je jedan od kreatora misije iz Britanske vojne obavještajne službe nitko drugi doli Ian Fleming (u filmu Freddie Fox), “onaj” tvorac Jamesa Bonda.
Jednako je interesantno da specijalca Gusa March-Phillipsa, ključnu figuru po kojoj je Flemingov modelirao lik Bonda, utjelovljuje nesuđeni agent 007 Henry Cavill koji je bio “bondovski” sjajan u “The Man From U.N.C.L.E.” i početkom 2024. odigrao sličan lik u “Argylleu”.
Bilo je, dakle, tu štofa za nekakav prednastavak bondovskih akcija, ako ne i “Šifre U.N.C.L.E.”, ili neku mješavinu “Dvanaestorice žigosanih” i partizanskog spektakla, stoga je prava šteta da se Ritchie odlučio za kopiju Tarantinova hita “Inglorious Basterds” s podjednakim anti-naci sentimentom i vrlo malo nečeg svog, autorskog, u odnosu na npr. “Lopove, ubojice i dvije nabijene puške”.
Uvodna scena je parafraza “Nemilosrdnih gadova” s Ritchiejevom verzijom pukovnika Hansa Lande (Tim Seyfi) u inspekciji ribarskog broda; izvorno je bila kuća. Razlika je što će “Landa” brutalno stradati, da bi njegovu ulogu glavnog negativca preuzeo Heinrich Luhr u tumačenju Tila Schwiegera, glumca koji je bio dio “Inglorious Basterds” postave, ali ipak nije kalibar Christopha Waltza kao originalnog Lande.
Pored toga, imamo i mladu Židovku Marjorie Stewart (Eiza Gonzalez) koja će sa sadističkim naci-oficirom igrati igru mačke i miša. Malo nedostaje da je Luhr nazove “Shosanna”. Nažalost, “Ministarstvu nedžentlmenskog ratovanja” nedostaje akcijske energije i tenzije, tj. humorne verbalizacije “Nemilosrdnih gadova”.
Iako čujemo rečenicu “Zapamtite, gospodo, pokušajte se zabaviti”, film je tek umjereno zabavan. Tim specijalaca praktički je neuništiv, posebice Gus i Anders Lassen u izvedbi nabildanog Alana Richsona, kao da su superjunaci (Cavill je bio Superman), što umanjuje osjećaj napetosti i opasnosti.
Treba pohvaliti produkciju slavnog Jerryja Bruckheimera (“Zločesti dečki”, “Hrid, “Con Air”, “Armagedon”, “Top Gun: Maverick”) i prizemljenu, kaskadersku akciju s praktičnim efektima, bez puno računalnih eskapada, no to je manje-više jedino što istinski vrijedi u blockbusteru koji se poprilično raspada u neakcijskim scenama, lišen entuzijazma ispred i iza kamere te pamtljivih “ritchiejevskih” dijaloga. Najentuzijastičniji u filmu je Richson i potvrđuje se kao novi akcijski heroj, ministar nabildanog ratovanja.