Snimljeni mahom nemirnom kamerom iz ruke u kvazidokumentarističkom stilu, ”found footage” filmovi, poput ”Vještice iz Blaira”, ”Cloverfielda” i ”Kronika”, uživali su veliku popularnost do negdje 2015. i Shyamalanove ”Posjete”. Tad je nastupila smjena na tržištu i štafetu su preuzeli podjednako niskobudžetniji filmovi također opsjednuti bilježenjem onoga što gledaju likovi, posredno i gledatelji, a odvijaju se većinski na ekranu (prijenosnog) računala i ovjekovječeni su pretežno statičnom kamerom.
”Paranormal Activity” ispada kao da je povezao ova dva trenda s kamerom koja je bilježila zbivanja tijekom noći u sobi bračnog para. Horor ”Unfriended” probio je led 2014., da bi do 2018. i izlaska nastavka ”Prekida prijateljstva”, podnaslovljenog ”Dark Web”, trend tzv. laptop filmova potvrdio i definirao hit-triler ”Searching” redatelja Aneesha Chagantyja, koji je na uloženih milijun dolara zaradio 75 u svjetskim kinima.
Trend je doživio procvat tijekom koronske 2021. (”Gost”, ”Profil”), tako da ne čudi da je u međuvremenu snimljen i polunastavak ”Pretraživanja” – ”Missing”. Iako je utržio gotovo 50 milijuna zarade u svjetskim kinima na budžet od sedam, film je kod nas, pod naslovom ”Majka je nestala”, doživio premijeru na HBO Maxu i prošao nekako nezapaženo, što ne zaslužuje.
”Missing” je intrigantan triler na tragu superiornijeg ”Searching” s kojim dijeli ekipu iza kamere. Chaganty je sada producent, kao i njegov koscenarist Sev Ohanian, a režiju potpisuju montažeri prethodnika Nicholas D Johnson i Will Merrick. Centralna postavka je slična.
U ”Pretraživanju” je John Cho glumio sredovječna oca i dao se u ”online” potragu za nestalom kćeri. Ovaj put se, pak, kći daje u digitalnu potragu za nestalom majkom, također koristeći sve dostupne ”online” alate preko laptopa, mobitela...
Inverzija je logična i kćeri prirodnije stoji digitalni multitasking kao pripadnici mlađe generacije kojoj je film ”Majka je nestala” više namijenjen od prethodnika, premda je Storm Reid (”Nabor u vremenu”, ”Euforija”, ”Časna II”) u ulozi June manje uvjerljiva od Choa.
June će se dati u očajničku potragu za majkom Grace (Nia Long) kad nestane na odmoru u Kolumbiji s novim dečkom Kevinom (Ken Leung). Njezino je snalaženje sjajno. Kad zovne hotel u Cartageni, gdje su Grace i Kevin odsjeli, June rabi ”Google translate” i prevodi ono što joj govori recepcionar koji ne zna engleski, ali i sve što sama treba reći na španjolskom.
Unutarnji horor proključa u June (i gledatelju) kad ona dozna da su majka i Kevin ostavili sve stvari u hotelu. Ipak, June se ne da obeshrabriti da spasi mamu (”Već sam izgubila jednog roditelja”) i nastavlja potragu putem ”Googleovih karata”, nadzornih kamera i TV vijesti, u čemu joj na terenu pomaže i lokalac Davi (Joaquim de Almeida), a internetski spretna kakva jest uspjet će i provaliti šifre za tuđe mailove ne bi li otkrila što se događa.
Gledatelj je navučen na priču i zaplet se bilda prilično efektno i tenzično s glasovnim porukama, snimkama..., no kako broj sumnjivaca i obrata raste i biva sve više pretjeran, tako i rasplet postaje neuvjerljiv i antiklimaktičan, približavajući finalna zbivanja videotečnom ”B” trileru.
Međutim, film se dotad gleda kompulzivno i podsjeća da je tehnologija svojevrstan mač s dvije oštrice – može biti i pogubna i spasonosna. Svakako je žanru trilera dala neke nove mogućnosti. Za trilere kao što su ”Searching” i ”Missing” dovoljno je imati kompjutorski ekran i tastaturu.