”Čistač bazena” (”Poolman”), redateljski prvijenac popularnog glumca Chrisa Pinea, doživio je kritičarski masakr kao malo koji film u zadnjih godinu i više dana. Kritičari su ubili Pineov debi i doslovce se natjecali tko će ga više satrati i biti sitničaviji i podliji u natpisima tijekom premijere na festivalu u Torontu 2023., gdje su zabilježeni i masovni izlasci iz dvorane prije odjavne špice.
Možda su ”Čistača bazena” utopili i oni koji ga nisu do kraja odgledali. Danas je, naime, popularno pljucati po filmovima čak i ako se neke prestalo gledati nakon 15-ak minuta ili nisu uopće pogledani, ono na ”neviđeno”. Daleko od toga da je ”Poolman” dobar sad kad je dostupan za gledanje na hrvatskom ”online” videotržištu (”A1 Videoteka”).
Film zna djelovati kao samodopadan ”vanity project”, povremeno je forsirano čudan i otkačen, gdjekad bolno neduhovit i nespretan na rubu amaterizma, ali baš i nije tolika katastrofa da je nesretni Pine zaslužio takvu recepciju u multiploj ulozi redatelja, glumca, koscenarista i producenta.
Gledali smo i puno gorih taštinskih projekata hollywoodskih zvijezda (”Cool As Ice”, ”Glitter”, ”Swept Away”, ”Battlefield Earth”...) i filmova općenito. Iako se može činiti kao da bi samo Pine mogao voljeti ”Čistača bazena”, nije isključeno da njegov prvijenac može pronaći gledatelje, osobito ako sa smanjenim očekivanjima pristupe gledanju i uspiju se naći na istoj ili približno sličnoj ”napušenoj” valnoj duljini.
Naime, u stvaranju iskričavog glavnog lika Darrena Barrenmana i zapetljane priče Pine se ugledao na ”Velikog Lebowskog” braće Coen i ”Skrivenu manu” Paula Thomasa Andersona, koji su uspješno spojili humor i noir u dimu marihuane, funkcionirajući kao parodija potonjeg žanra, a sigurno se prije snimanja nagledao i komedije ”Faca s plaže” Harmonyja Korinea, možda i noirovske misterije ”Skrivena poruka” Davida Roberta Mitchella.
Darren je sav obrastao (duga kosa, bujna brada) i živi u prikolici nedaleko bazena koji čisti, a nalazi se u sklopu motela pretvorenog u stambeni blok u vlasništvu Jacka i Diane (Danny DeVito, Annette Bening). Kad ne čisti bazen, Darren meditira pod vodom i pravi figurice od origamija kao da je Gaff iz ”Istrebljivača”.
On piše i pisma u formi dnevnika Erin Brockovich (”pravoj”, ne Juliji Roberts) i dolazi na sud u bermudama protestirati zbog javnog prijevoza u Los Angelesu ispred suca koji se zove Stephen Toronkowsky (glumi ga, khm, Stephen Tobolowsky; ”Beskrajni dan”), a nisu mu strane ni paranoje i teorije zavjere.
Jednog dana Darrenu prilazi misteriozna fatalna žena June (DeWanda Wise; ”Jurski svijet 3”) spremna da ga prevede žednog preko vode kao svaka noirovska ”femme fatale”. June skreće pažnju na korupciju u gradskoj vjećnici vezanu za opskrbu vodom, tražeći od čistača bazena da se okuša u ulozi privatnog detektiva. Fanovi noira sjetit će se da je sličan zaplet krasio i klasik ”Chinatown” Romana Polanskog.
”Kineska četvrt” se navodi u ”Čuvaru bazena” i Darren ga u jednom trenutku gleda na VHS-u. Referencije na noir žanr tu ne staju: angažman De Vita je, moguće, link prema ”L.A. povjerljivo” Curtisa Hansona, a Darren spominje i animirano-igrani ”Tko je smjestio Zeki Rogeru” Roberta Zemeckisa.
Spomen ”Zeke Rogera” dijelom je zasigurno tu i iz samoobrambenih razloga kad film počne djelovati crtanoliko blesavo u nekim apsurdnim komičnim scenama, od toga da kad glavni lik prilikom ”lychovskog” meditiranja uđe u pećinu i drvo se okomi na njega (!), do jednog špijuniranja naočigled špijuniranih.
Možda je za potpuniji doživljaj ove napušene noir komedije doista potrebna trava. No, dojam je da Pineu ionako nije toliko bitno tuđe mišljenje i da bi vjerojatno posegnuo za citatom Jeffreyja ”The Dudea” Lebowskog: ”Yeah, well, you know, that‘s just, like, your opinion, man...”