StoryEditor
KulturaGLAZBENI ŽIVOT DUBROVNIKA 2019. GODINE

Festival' Stradun Classic' okupio je vrhunske hrvatske i europske umjetnike i odskočio kvalitetom, Dubrovački simfonijski orkestar imao je nemilosrdan tempo, dok su Igre bile skromne

Piše Sanja Dražić
30. prosinca 2019. - 15:43

Da Dubrovnik ima koncertnu dvoranu, njegov raskošni glazbeni život jasnije bi došao do izražaja. Dakle, glazbeni život Dubrovnika je unatoč tom “malom” nedostatku i u 2019. godini bio bogat i raznolik.

Međutim, manifestacija od koje se barem sudeći po njenom ugledu izvan Dubrovnika najviše očekuje – Dubrovačke ljetne igre – nije najzaslužnija za takvu ocjenu. Najviše je truda dao i najviše je uspjeha tijekom cijele godine postigao Dubrovački simfonijski orkestar koji je godinu podijelio u nekoliko festivala. A koji još nema ni odgovarajući prostor za svakodnevne probe.

Obećanja stalno lebde u umjetničkim kuloarima i nedefiniranim izjavama nadležnih, ali, svi se koncerti još uvijek održavaju u crkvama, poljanama, kongresnim dvoranama i u Kneževu dvoru. Dakle, glazbeni život Dubrovnika ovisi o vremenskim uvjetima.

A 2019. godina nam je u tom pogledu bila naklonjena.

Gotovo je nemilosrdan tempo održavanja koncerata Dubrovačkog simfonijskog orkestra – u sezoni dva, pa čak i tri puta tjedno! Međutim, i dirigenti i solisti često su se izmjenjivali što sigurno djeluje inspirativno na njegove članove.

Godina je bila podijeljena u cikluse pa su prije Igara održana tri festivala: “Glazbeno proljeće”, “Orlando Furioso”, koji mahom nudi baroknu glazbu, i Međunarodni festival opernih arija “Tino Pattiera”. Dan nakon Igara počeo je niz klavirskih recitala pod imenom “Orlando Piano Week”, potom je slijedio “Dubrovnik u pozno ljeto”, pa “Stradun Classic” i “Jesenji glazbeni moskar”. Osvježenje u rujanskim događanjima bio je Zbor “Romeo i Julija” Švedskog kraljevskog dramskog kazališta iz Stockholma koji se u Dubrovnik vratio nakon petnaest godina pauze (čitaj: zaborava od organizatora, ali ne i od publike!). Jer, niti jedan ansambl ne ispuni Knežev dvor na tako opušten i promišljen način kao popularni Šveđani!

Međutim, “Stradun Classic” je daleko odskočio svojom kvalitetom pa ćemo se njemu posebno posvetiti.Okupio je vrhunske hrvatske umjetnike, Renatu Pokupić, Martinu Filjak, Moniku Leskovar, Radovana Vlatkovića i voditeljicu festivala Mariju Pavlović, koji su ugostili glazbenike iz svih dijelova Evrope. Iz večeri u večer se deseteročlana ekipa udruživala u različite tipične i netipične komorne sastave, što je omogućilo izvedbe manje poznatih i gotovo nepoznatih skladbi. A osim u raznolikom programu uživali smo i u zvukovima brojnih Stradivarija i Guarnerija!

Onu stariju publiku je možda podsjetio na dva ranija Festivala komorne glazbe (“Julian Rachlin i prijatelji”, te, još stariji koji je prije rata organizirao DSO). Oba su također nudila nesvakidašnji program u maestralnim izvedbama. Međutim, “Stradun Classic”, osim stranih, uključuje i hrvatske i dubrovačke izvođače. I nije sklon glamuru kao Rachlinov, kad su u publici bili i oni koji ne pripadaju koncertnoj klijenteli.

A drugi po redu festival u svom je programu imao i hrvatske skladatelje, Pejačević i Papandopula. Ali i praizvedbu na koju se čekalo 73 godine! Riječ je o Violinskom koncertu “Bucolique” poljskog skladatelja L.M. Rogowskog čija je partitura bila zagubljena. Rogowski je došao u Dubrovnik 1926. godine na kratki odmor, ali je u njemu ostao do smrti 1954. godine. Solist koji ga je praizveo, violinist Daniel Rowland, oduševljen je samim djelom. A i Dubrovnikom u kojemu bi se, baš poput Rogowskog, mogao zadržati duže nego je planirao – kako je rekao publici!

Za devedesetu obljetnicu Umjetnička škola Luke Sorkočevića dobila je i Županijsku godišnju nagradu. Svih dvanaest mjeseci priređivani su koncerti s domaćim i gostujućim umjetnicima te sadašnjim i bivšim učenicima. Čuli smo skladbe dubrovačkih autora, neke gotovo zaboravljene, a neke napisane za ovu prigodu. A Dubrovački komorni zbor obilježio je 25 godina rada. Dugi izvođački staž imaju brojni komorni sastavi – Kvartet Sorkočević, Trio Domine, Dubrovački gudački kvartet, Klavirski trio Dubrovnik kao i mnogi drugi – a njihove koncertne sezone u crkvama unutar zidina uvelike doprinose šarolikosti i bogatstvu dubrovačkog života.•

Senzacionalne najave, skromne izvedbe

Skromne su Igre bile i po broju koncerata, a još više po njihovoj kvaliteti. Očekivali smo osmišljeni program u izvedbi onih koji su Igre proslavili u svijetu, a svijet donijeli u Dubrovnik – neki od takvih umjetnika sjedali su u publici! - a dobili smo upitnu koncepciju. Izdvojimo recital Iva Pogorelića, Juye Wang i Andreasa Ottensamera, Luke Šulića i Aljoše Jurinića, te nastupa FA Lado. Svi ostali imali su manjkavosti pa neka vas ne zavara činjenica da je svaki, ali baš svaki glazbeni projekt organizator najavio kao senzaciju. I istim riječima otpratio! Toliko o Igrama.

Zbirke Krešimira Magdića

U samo jednoj godini promovirane su dvije zbirke Krešimira Magdića “Prosula se škatulica” i “U sej vr’jeme godišta”, obje u izdanju FA “Linđo” čiji je Magdić bio dugogodišnji član. U prvoj su obrade izvornih dalmatinskih klapskih pjesama, a naslov joj je konavoski svatovski motiv. Druga sadrži božićne pjesme i kolende, a nosi naslov “Božićne pjesme čijih se trideset strofa pjeva u crkvi Domino”, u kojoj Magdić vodi svirački sastav. Obje zbirke rezultat su dugogodišnjeg i zanesenog Magdićevog bavljenja baštinom. Čime prkosi komercijalizaciji klapske pjesme, sakralne glazbe i tradicijskog kolendavanja.

#DUBROVAČKI SIMFONIJSKI ORKESTAR#IVO POGORELIĆ#DUBROVNIK GLAZBA 2019#STRADUN CLASSIC

Izdvojeno

07. lipanj 2020 05:13