StoryEditorOCM
S mora i krajaZakon o turizmu

Što je važnije zabraniti - ponudu ćevapa i bureka u ‘elitnim‘ kvartovima ili apartmane u stambenim zgradama?

Piše Davor Njirić
8. siječnja 2024. - 22:03

Zakon o turizmu stupio je na snagu 1. siječnja 2024. Kada će se početi primjenjivati mjere za zaustavljanje apartmanizacije?

Zakon će biti uspješan ako se ostvare njegovi ciljevi, a prije svega spriječi apartmanizacija obale i njezin najagresivniji oblik – apartmanizacija višestambenih zgrada.

Zakonom je propisano da će ministar u roku od šest mjeseci od dana njegova stupanja na snagu donijeti pet pravilnika: Pravilnik o izradi plana upravljanja turizmom, Pravilnik o izračunu indeksa turističke razvijenosti, Pravilnik o izračunu prihvatljivog kapaciteta, Pravilnik o podacima sustava turizma i Pravilnik o bazi podataka. Propisano je i da će turistička zajednica odluku o upućivanju prijedloga plana upravljanja turizmom predstavničkom tijelu na usvajanje donijeti u roku od godinu dana.

S obzirom da nije propisan rok do kojega predstavnička tijela moraju usvojiti plan upravljanja turizmom, može se pretpostaviti da će se ovi planovi donositi, u pravilu, godinu i više dana od stupanja na snagu Zakona.

Ključno pitanje

Kada će se početi primjenjivati mjere za zaustavljanje apartmanizacije? Ovo je ključno pitanje. U Pravilniku o izradi plana upravljanja turizmom bit će, među ostalim, propisane mjere koje mogu donositi jedinice lokalne i regionalne samouprave u svrhu upravljanja turizmom, a prije svega sprječavanja apartmanizacije.

S obzirom da ni Zakonom o turizmu ni Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti nije propisano da postoje "apartmani u višestambenim zgradama" i "apartmani u obiteljskim kućama", nije jasno hoće li ovim Pravilnikom biti propisana samo jedna mjera "zaustavljanje (zabrana) izdavanja novih odobrenja za registriranje svih navedenih apartmana" ili dvije mjere: a) "mjera zaustavljanja izdavanja odobrenja za registriranje novih apartmana u višestambenim zgradama" i b) "mjera zaustavljanja izdavanja odobrenja za registriranje novih apartmana u obiteljskim kućama". Drugim riječima, ne zna se hoće li jedinice lokalne samouprave moći zaustaviti samo daljnji rast apartmana u višestambenim zgradama ili će moći zaustaviti rast novih apartmana općenito (i u višestambenim zgradama i obiteljskim kućama).

Javnost očekuje da ministarstvo nekim pravilnikom ili Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti propiše razliku između apartmana domaćina u obiteljskim kućama i apartmana rentijera u višestambenim zgradama. Naime, ne mogu se jabuke i kruške trpati u isti koš. Ministrica je to najavila, ali još nije napravljeno. Nije jasno je li se od toga odustalo ili je samo odgođeno. Tradicija hrvatskog turizma je pružanje usluga smještaja u domaćinstvu u obiteljskim kućama domaćina, a ne u višestambenim zgradama.

Podsjetimo, činjenica je da niti jednim zakonom nije propisano da se mogu izdavati odobrenja za registraciju apartmana u višestambenim zgradama, tj. činjenica je da se izdavanjem ovih odobrenja krše: Zakon o prostornom uređenju, Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti, Zakon o vlasništvu i drugim stvarnim pravima i porezni propisi kojima je propisano da paušalni porez plaćaju samo domaćini odnosno domaćinstva (u obiteljskim kućama). Štoviše, krše se i Zakon o trgovačkim društvima i Zakon o obrtu ako u višestambenim zgradama u apartmanima posluju trgovačka društva i obrti.

S obzirom na ovu činjenicu logično je da jedinice lokalne samouprave ne moraju čekati da ministarstvo Pravilnikom propiše mjere upravljanja turizmom, nego da one mogu odmah donositi odluke o zaustavljanju (zabrani) registracije novih apartmana u višestambenim zgradama. Drugim riječima, ovo bi bila odluka da se moraju poštovati pet navedenih zakona, koji se sada krše. Dakle, nedvojbeno je da jedinice lokalne samouprave mogu odmah donositi odluke o zaustavljanju (zabrani) daljnje apartmanizacije zgrada.

Mjere lokalne samouprave

Međutim, nije jasno zašto ni ministarstvo ni gradovi i općine ovu mogućnost ne razmatraju. Ovo je najučinkovitija mjera koja se može provesti u kratkom roku, tj. odmah. Ako se ne donesu ove odluke što prije, proći će godina i više dana u kojem vremenu će se registrirati tisuće i tisuće novih apartmana u zgradama.

Zanimljivo je da mjere za upravljanje razvojem turizma nisu već propisane Zakonom o turizmu, nego će biti propisane Pravilnikom o planu upravljanja turizmom. Drugim riječima, Hrvatski sabor nije usvajanjem Zakona donio mjere za upravljanje razvojem turizma, nego će ih donijeti ministar, odnosno ministrica Pravilnikom.

Za sada se može očekivati da će to biti mjere koje je najavila ministrica Nikolina Brnjac predstavljajući prijedlog Zakona. Ona je tom prilikom rekla da će jedinice lokalne samouprave moći donositi mjere, odnosno odluke o zaustavljaju izgradnje novih apartmana, te hotela i svih drugih vrsta smještajnih objekata, ali i restorana, barova i drugih vrsta ugostiteljskih objekata. Ravnateljica Uprave za sustav turističkih zajednica, kategorizaciju i pravne poslove Monika Udovičić najavljivala je da će se čak moći donositi odluke da se u pojedinim kvartovima, u svrhu poticanja kvalitetnije ponude, zabrani ponuda ćevapa i bureka.

No vratimo se problemu apartmanizacije. Dok se na eventualnu zabranu ćevapa i bureka u "elitnim" kvartovima može čekati, premda mi to zvuči kao dobar vic, na zabranu daljnje apartmanizacije zgrada ne smije se čekati jer za to nema nikakvog razloga, kao što je objašnjeno.

I najšira javnost je tog mišljenja. Podsjetimo, u prosincu je Portal Slobodne Dalmacije objavio članak pod naslovom "Novi zakon neće riješiti problem zbog kojega mladi ljudi ne mogu do vlastitog stana. Pitamo vas: Treba li ovo zabraniti?". Provedena je anketa "Treba li zakonom zabraniti pretvaranje stanova u apartmane?". Rezultat je bio 78 posto (1908) odgovora DA, i 22 posto (537) NE.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2024 03:55